به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز –چهارشنبه 5 مرداد- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 968 واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و 438 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 2 هزار و 831 واحد پائین آمد و در رقم 388 هزار و 299 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 55 واحد افت کرد و به رقم 18 هزار و 818 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 205 نماد رشد قیمت و 408 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 33 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 67 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌ موتوژن (بموتو)، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) و شرکت سیمان خزر (سخزر) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ صنایع غذایی مینو شرق (غمینو)، شرکت صنعت روی زنگان (زنگان) و شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب (ثغرب) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای فنوال (شرکت نورد آلومینیوم)، بترانس (شرکت ایران ترانسفو) و ولغدر (شرکت لیزینگ خودرو غدیر) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز ایران (کتوکا)، شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان (زماهان) و شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان (غگلپا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌چهار‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد عرضه‌ی 31 میلیارد تومانی بسته شد.

 ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل کاهش یافت و 39 میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 38 درصد افت کرد و در رقم 8 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس

بیشترین تقاضاها

امروز  نماد غنوش (شرکت نوش مازندران) با صف‌ خرید 3.5 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غنوش، نمادهای لپارس (شرکت پارس الکتریک) و فتوسا (شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد سصفها (شرکت سیمان اصفهان) تعلق داشت که ارزش آن 5.5 میلیارد تومان بود. پس از سصفها، نمادهای فمراد، ثاباد، فلوله و قثابت بیشترین صف فروش داشتند. 

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که دیروز شاخص‌ کل و شاخص هم وزن بورس تهران برای سومین روز متوالی افت کردند.

دیروز در شروع معاملات تقاضا رشد کرد و شاخص در نیم ساعت ابتدایی رشد کرد. با اینکه در ادامه شاخص نزول کرد اما ریزش شاخص‌ها کم بود. با این حال نیروهای نزولی بازار قدرتمندتر بودند و روند خروج پول حقیقی ادامه داشت. 

نمادهای فملی، کاوه، وامید، کگل، میدکو، کویر، وساپا، رمپنا، بترانس، ورنا و دعبید بزرگان بازار در روز سه‌شنبه بودند که بیشترین تأثیر را در افت شاخص داشتند. 

دیروز ارزش معاملات خرد سهام باز هم افت کرد و با کاهش 6 درصدی نسبت به یکشنبه به 2 هزار و 472 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم هفته است. 

همچنین برای بیست و نهمین روز متوالی پول حقیقی از بورس خارج شد. در 29 روز اخیر در مجموع بیش از 10 هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شده است. 

دیروز بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای شستا، فارس، فملی، خودرو، فجام، وساپا، میدکو، تفارس، کالا، شاوان و فولاد تعلق داشت.

رکود معاملات و خروج پول حقیقی دو نشان منفی برای بازار است که می‌تواند امروز چهارمین روز نزولی شاخص را رقم بزند. با این حال فشار فروش در پایان معاملات دیروز کم بود و سهامداران می‌توانند به بزرگان شیمیایی و پالایشی امیدوار باشند. 

برخی از تحلیل‌گران بازار سرمایه معتقدند با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، دلار تقویت می‌شود و از این رهگذر تقویت ارزش جهانی دلار بر بخشی از بازار سهام ایران تأثیرگذار خواهد بود. بخشی که به سهم‌های دلاری موسوم هستند. در مقابل برخی دیگر معتقدند این تأثیر چشمگیر نخواهد بود، چرا که میان نرخ نیما و نرخ آزاد دلار فاصله وجود دارد و علاوه بر آن تحریم‌ها و انزوای اقتصاد ایران موجب شده که تا زمانی که برجام احیا نشود روندهای جهانی تأثیر کمی بر بازار سهام دارند.

پیش بینی بورس