به گزارش اکوایران ، در معاملات روز سه‌شنبه 4 مرداد ماه، شاخص کل بورس پایتخت در ابتدا صعودی بود و در نیم ساعت ابتدایی 2 هزار واحد بالا آمد. اما پس از آن شاخص تغییر مسیر داد و شروع به تنزل کرد. در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 438 هزار و 448 واحد قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه 968 واحد افت کرد. 

شاخص هم‌وزن نیز امروز روند نزولی داشت و در پایان با تنزل 2 هزار و 831 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 388 هزار و 299 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس  با 55 واحد کاهش به رقم 18 هزار و 818 واحد رسید. 

بورس

عرضه و تقاضا در پایان معاملات سه‌شنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل کاهش یافت و 39 میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 38 درصد افت کرد و در رقم 8 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد غنوش (شرکت نوش مازندران) با صف‌ خرید 3.5 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غنوش، نمادهای لپارس (شرکت پارس الکتریک) و فتوسا (شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد سصفها (شرکت سیمان اصفهان) تعلق داشت که ارزش آن 5.5 میلیارد تومان بود. پس از سصفها، نمادهای فمراد، ثاباد، فلوله و قثابت بیشترین صف فروش داشتند. 

غلبه سمت نزولی بازار 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 205 نماد رشد قیمت داشتند و 408 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 33 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 67 درصد بازار افت قیمت داشتند.  

خروج سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیست و نُهمین روز متوالی منفی شد و 353 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 14 میلیارد تومان بود. پس از شستا، نمادهای فارس (شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس) و فملی (شرکت پتروشیمی نوری) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

از سوی دیگر امروز برای سومین روز متوالی شاهد ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت بودیم. 

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فملی»، «کاوه» و «وامید» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و نمادهای «فارس»، «حکشتی» و «نوری» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «غصینو»، «دماوند» و «سمگا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «پخش»، «فزر» و «آریا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شپنا صدرنشین است و شستا و حکشتی در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، گدنا و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 14 هزار و 932 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 11 هزار و 280 میلیارد تومان بود که 76 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 6 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 472 میلیارد تومان رسید. 

در معاملات امروز نماد حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 141 میلیارد تومان بود. 

پس از حکشتی، نماد شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و وساپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن سکرد و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام شستا با تعداد 366 میلیون و 673 هزار و 137 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خودرو تعلق داشت. نمادهای خساپا و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس