به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز یکشنبه شاخص کل بورس نزول کرد. برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه 3 مرداد- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه شاخص کل کاهش 9 هزار و 701 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 4 هزار و 454 واحد ریزش کرد. شاخص کل فرابورس نیز 233 واحد پائین آمد. 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 96 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 479 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 16 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 84 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت پگاه خراسان (غشان)، شرکت‌ داروسازی عبیدی (دعبید) و شرکت سیمان فارس (سفار) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت (زکشت)، شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد (زملارد) و شرکت ریل سیر کوثر (حسیر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای سپاها (شرکت سیمان سپاهان)، خچرخش (شرکت چرخشگر) و دانا (شرکت بیمه دانا) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان (غشهداب)، شرکت سرمایه گذاری آوا نوین (وآوا) و شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد (فولای) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در پایان معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد عرضه‌ی 46 میلیارد تومانی بسته شد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 54 میلیارد تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 92 درصد افت کرد و در رقم 8 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس

سهم‌های پُرتقاضا

دیروز نماد تکنو (شرکت تکنو تار) با صف‌ خرید 4 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از تکنو، نمادهای غدشت (شرکت دشت مرغاب) و دعبید (شرکت داروسازی عبیدی) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد سپاها (شرکت سیمان سپاهان) تعلق داشت که ارزش آن 8 میلیارد تومان بود. پس از سپاها، نمادهای خزامیا، غنوش، ومعادن و غشهداب بیشترین صف فروش داشتند. 

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز 

پس از آن که در روزهای چهارشنبه و شنبه شاخص رشد کرد، روز یکشنبه سقوط کرد و نزدیک به 10 هزار واحد پائین آمد. همچنین تعداد نمادهای قرمزپوش بیشتر از سبزها بود و شاخص هم وزن 4 هزار و 454 واحد ریزش کرد. 

خودرویی‌ها قرمزترین گروه‌ بزرگ بازار بودند و کگل، میدکو، ومعادن، نوری، وامید، فخوز، شستا، فولاد، وتجارت، شپدیس، تاپیکو، وپاسار و خودرو نمادهای بزرگ بورس بودند که بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند. 

در معاملات دیروز برای بیست و هفتمین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد که ارزش آن 361 میلیارد تومان بود. بدین ترتیب سرمایه حقیقی خروجی نسبت به روز قبل بیش از 4 برابر–معادل 345 درصد- افزایش یافت. 

افزایش خروج پول با رشد صف‌های فروش پایانی بازار همراه بود. دیروز ارزش صف‌های فروش با افزایش 217 درصدی به 54 میلیارد تومان رسید. 

بنابراین روند بازار همچنان نزولی است و فاکتورهای عملکردی بازار همگی در جهت نزول قیمت‌ها عمل کردند. دیروز تنها نمادهای پالایشی سبز بودند و 84 درصد نمادها ریزش قیمت داشتند. نزول بازار در حالی است که نرخ تورم همچنان رو به افزایش است. روز شنبه مرکز آمار ایران اعلام کرد که تورم نقطه به نقطه تیر ماه به 54 درصد رسیده است. بنابراین در شرایطی که قیمت‌ها در تمامی بازارهای دارائی صعودی است، در بازار سهام قیمت‌ها روند نزولی در پیش گرفته است. حتی شرکت‌هایی که گزارش‌های مالی سالانه آن‌ها نشان از عملکرد مالی مثبت داشته نیز با عرضه و افت قیمتی مواجه هستند. بنابراین با توجه با مازاد عرضه در پایان معاملات دیروز و افزایش خروج سرمایه از بازار، نمی‌توان در انتظار رشد شاخص‌ها در معاملات امروز بود.