به گزارش اکوایران، بهای بسیاری از مواد غذایی ظرف یک ماه منتهی به روز جمعه 22 جولای در معاملات آتی بورس آمریکا با افت نرخ روبرو شد. رشد شاخص دلار آمریکا و کاهش تقاضا مهم‌ترین دلیل این عقبگرد قیمتی بود؛ با این وجود تضعیف سایر ارزها نسبت به دلار آمریکا اجازه لزوما اجازه ارزان شدن این محصولات در سایر بازارها را نمی‌دهد.

هفته گذشته لری فینک، بنیان‌گذار بلک‌راک هشدار داد که افزایش چشمگیر قیمت نفت و مواد معدنی پس از حمله روسیه به اوکراین، سیاستگذاران و سرمایه‌گذاران را از تاثیر طولانی‌مدت و خطرناک‌‌‌تر تورم مواد غذایی منحرف کرده است.

او به فایننشال‌تایمز گفت: نگران تورم مواد غذایی است و معتقد است به اندازه کافی از تبعات تورم در بخش مواد غذایی صحبت نمی‌شود. وی ادامه داد: این تنها یک نگرانی تورم نیست، تورم مواد غذایی می‌‌‌تواند به نگرانی‌های ژئوپلیتیک نیز منجر شود.

رشد شاخص دلار به زیان کشورهای ضعیف تمام می‌شود

رشد ارزش شاخص دلار آمریکا از سویی باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران خرید و نگهداری دلار را به سایر ارزها ترجیح دهند و از سوی دیگر هزینه بازپرداخت بدهی دلاری سایر کشورها را گران می‌کند. در عین حال، از آنجا که بهای اغلب کالاهای پایه براساس نرخ دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود، رشد شاخص دلار با تضعیف سایر ارزها باعث می‌شود تا کامودیتی‌‌‌ها در سایر نقاط دنیا جز آمریکا گران شوند.

به این ترتیب، اگرچه ظرف هفته‌‌‌های اخیر بهای بسیاری از کالاهای پایه به‌‌‌خصوص در بخش انرژی و محصولات صنعتی ارزان شده، اما این افت نرخ بر اساس ارزش دلاری رخ داده و بهای آنها در سایر نقاط دنیا به همین میزان افت نداشته است.

گندم ارزان‌تر در سبد غذایی آمریکایی‌ها

گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو در اواسط روز جمعه 22 جولای با نرخ 7.78 دلار به‌ازای هر بوشل مورد معامله قرار گرفت که این رقم کمترین بهای فروش آن پس از فوریه امسال و شروع حمله روسیه به اوکراین است. اگرچه تبعات تورمی جنگ اوکراین بر بازار غلات فروکش کرده است اما همچنان این محصول در نرخی بالاتر از میانگین بهای 5 سال و 10 سال اخیر خود به فروش می‌رود و به این ترتیب همچنان نرخ مواد غذایی در اوج به سر می‌برد.

چشم‌انداز مثبت از رشد عرضه غلات باعث شده تا بهای گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو در کف نرخ 6 ماه اخیر خود نوسان قیمت داشته باشد. وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا پیش‌بینی می‌کند افزایش عرضه گندم در این کشور و افزایش موجودی گندم در پایانه‌های صادراتی  با توجه به افت تقاضا از سوی سایر نقاط دنیا به افت بهای این محصول در بازار داخلی آمریکا منجر شود.

رشد شاخص دلار آمریکا موضوع دیگری است که از عقبگرد نرخ دلاری گندم حمایت کرد. البته با توجه به تضعیف ارزش سایر ارزها نسبت به دلار آمریکا این عقبگرد قیمتی لزوما به مفهوم ارزان شدن غلات برای مردم سایر نقاط دنیا نیست اما این محصول در معاملات آتی بورس شیکاگو ظرف یک ماه اخیر افتی 17 درصدی را به ثبت رساند.

جو در کف قیمتی 11 ماهه

بهای جو در معاملات آتی بورس شیکاگو در اواسط روز جمعه 22 جولای به 4.66 دلار به ازای هر بوشل رسید؛ این محدوده کمترین نرخ فروش آن پس از آگوست 2021 بود. از آنجاییکه این محصول خوراک اصلی دام در کشور است، این افت نرخ باعث می‌شود تا زمینه عقبگرد قیمتی گوشت دام نیز مهیا شود.