به گزارش اکوایران، شاخص‌های بورس تهران در هفته اخیر نزولی بودند و برای پنجمین هفته متوالی شاخص کل تنزل کرد. در پایان هفته پیشین شاخص به مرز یک میلیون و 490 هزار واحد رسیده بود، در اولین روز کاری هفته 10 هزار واحد ریزش کرد. شاخص سه روز نزولی پیاپی را پشت سر گذاشت و تنها در روز چهارشنبه سبزپوش شد. بدین ترتیب شاخص کل در پایان هفته پائین‌تر از سطح هفته گذشته قرار گرفت.  

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 18 هزار و 155 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 1.2 درصد شد. 

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نزول کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 3 هزار و 231 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 0.8 درصدی را ثبت کرد.

بورس

پیش بینی بورس هفته

پس از سه روز نزولی متوالی، در پایان معاملات چهارشنبه شاخص رشد کرد و 3 هزار واحد بالا آمد. در این روز برای دومین روز کاری متوالی بازار با مازاد تقاضا بسته شد و ارزش صف‌های خرید به 75 میلیارد تومان بالغ شد. 

در این هفته شاهد خروج پول حقیقی از بورس و کاهش آن نسبت به هفته پیشین بودیم. در مجموع کل هفته هزار و 145 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که میانگین روزانه خروج پول حقیقی 286 میلیارد تومان بود. میانگین سرمایه خروجی از بازار در این هفته نسبت به هفته پیشین افت 35 درصدی داشت.  

با این وصف می‌توان گفت روند نزولی بازار در آخرین هفته تیر ماه تداوم داشت. 

افت شاخص و تداوم خروج پول در هفته اخیر با افت ارزش معاملات سهام همراه بوده است. میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد به 2 هزار و 397 میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیشین افت 19 درصدی داشته است. 

همچنین در این هفته شاخص سطح حمایت یک میلیون و 480 هزار واحد را نیز از دست داد و از آن فاصله گرفت. تنها نکته مثبت معاملات بورس در دو روز پایانی معاملات، رشد تقاضای بازار و مازاد تقاضا در پایان معاملات روزانه بود. 

با این وصف چشم انداز بازار در مرداد ماه نیز چندان روشن به نظر نمی‌رسد و ریسک‌های متعددی بر معاملات سایه انداخته است. ریسک‌هایی که موجب شده سهامداران یا از بازار خارج شوند یا دست از معامله بکشند. 

تحلیل‌گران خوشبین معتقدند در تحلیل نهایی ارزش بازاری سهام به سمت ارزش ذاتی میل خواهد کرد. در نتیجه گزارش‌های مالی و عملکرد شرکت‌ها موحب رشد بخشی از بازار خواهد شد. تحلیل گران بنیادی معتقدند سهامداران باید بر مبنای صورت‌های مالی به خرید و فروش سهام بپردازند. در مقابل تحلیل گران بدبین معتقدند مادامی که ریسک‌های سیاسی و اقتصادی تحمیل شده به بازار باقی هستند نمی‌توان در انتظار رشد تقاضا بود. با توجه به رشد قیمت‌ها در بازارهای موازی، خروج سرمایه از بورس و انتقال آن به بازارهای دیگر روندی طبیعی و قابل پیش بینی است. هرچند خروج سرمایه قابل پیش بینی بود اما دولت و سیاست‌گذار بازار تمهیدی برای جذب سرمایه و یا دست کم حفظ سرمایه در بورس نیندیشیدند. در حالی که بخشی از رشد قیمتی در بازارهای دارائی متأثر از ورود پول به این بازارها بود، پولی که مبدأ آن بورس تهران بود. 

در مجموع می‌توان گفت گزارش‌های مالی توان رشد قیمت برخی از نمادها و گروه‌ها را دارد اما حساسیت بازار به تحولات سیاسی و دیپلماتیک بیشتر است. مرگ برجام و افزایش تهدیدهای غربی‌ها علیه ایران در مرداد ماه نه تنها بر بازار سهام بلکه بر کلیت اقتصاد ایران اثرگذار خواهد بود.

بورس