به گزارش اکوایران، فلزات صنعتی در شروع هفته جاری توانستند بخشی از ارزش خود را در بازارهای جهانی بازیابی کنند؛ به نحوی که در روز ابتدایی هفته جاری یعنی دوشنبه هجدهم جولای بهای هر تن نیکل به کانال قیمتی 20 هزار دلاری بازگشت، فلز روی مجدد 3 هزار دلاری شد، مس از کف کانال قیمتی 7 هزار دلاری فاصله گرفت و آلومینیوم نیز با رشد نرخ 50 دلاری به ازای هر تن مواجه شد. البته این روند رو به رشد قیمتی چندان دوامی نداشت و بهای تعدادی از این فلزات تا اواسط روز سه‌شنبه نوزدهم جولای به نرخی کمتر از آخرین بهای معامله عقب‌نشینی داشت.

رشد بهای نیکل ادامه دار شد

نیکل ظرف نیمه نیمه ابتدایی سال جاری میلادی فراز و فرودی کم سابقه را تجربه کرد؛ بهای این فلز پس از حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های وضع شده علیه روسیه از سوی کشورهای گروه 20 صعودی تاریخی داشت به‌نحوی که بورس فلزات لندن برخی از معاملات این فلز را ابطال و فروش آن در معاملات آتی را برای بازه زمانی تقریبا 2 هفته ای متوقف کرد.

در حالی که پیش از شروع حمله روسیه به اوکراین نیکل در محدوده کانال قیمتی 23 هزار دلاری نوسان داشت، بهای آن در هفتم ماه مارس در معاملات نقدی تا مرز 43 هزار دلاری شدن نیز پیش رفت؛ البته این فلز در همین زمان تجربه 60 هزار دلاری شدن را نیز داشت، هر چند این معاملات از سوی بورس فلزات لندن ابطال شد و به این ترتیب بیشترین نرخ تایید شده برای فروش این فلز برابر 42 هزار و 995 دلار به ازای هر تن بود.

با کاهش تبعات اقتصادی جنگ روسیه در بازارهای کالایی و با توجه به واهمه جهانی از رکود اقتصادی نیکل نیز از سکه افتاد. این فلز در روز جمعه 18 جولای تا 19 هزار دلار عقب‌نشینی قیمتی داشت. اما ظرف روز ابتدایی هفته جاری و ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در روز نوزدهم جولای توانست بخشی از ارزش خود را بازیابی کند، به نحوی که تا اواسط روز نوزدهم جولای تا 21 هزار و 230 دلار نیز رشد داشت.

اگرچه نیکل توانست بخشی از ارزش خود را ظرف روزهای ابتدایی هفته جاری بازیابی کند، اما همچنان این فلز در کف کانال قیمتی 6 ماه اخیر خود یعنی پس از نیمه ژانویه 2022 نوسان قیمتی دارد.   

شرکت روسیه‌ای نورنیکل روسیه، در گزارشی اعلام کرد که میزان تولید نیکل روسیه در سال جاری میلادی احتمالا رشدی 19 درصدی خواهد داشت و به 3 میلیون و 210 هزار تن خواهد رسید؛ به این ترتیب امسال بازار نیکل جهانی نه‌تنها با کسری روبرو نخواهد شد که با مازاد 400 هزار تنی این محصول نیز روبرو است؛ البته میزان این برتری عرضه به تقاضا محدود بوده و بنابراین بعید است که بازار با نوسان جدی نرخ مواجه شود.

لغزش فلز روی در مرز 3 هزار دلار

فلز روی در مرز 3 هزار دلار نوسان قیمتی دارد. این فلز ظرف 2روز پایانی هفته قبل به کانال قیمتی 2 هزار و 900 دلار سقوط کرد؛ این رقم کمترین بهای فروش این فلز پس از آگوست 2021 بود. با وعده دولت چین برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد مجدد فلز روی نیز در روز ابتدایی هفته جاری افزایشی شد و در روز دوشنبه هجدهم جولای با نرخ 3 هزار و 32 دلار به فروش رفت.

از آنجاییکه بخش قابل توجهی از جریان افزایش قیمت در بازار فلزات صنعتی در روز ابتدایی هفته جاری ناشی از سیگنال‌های روانی بود و تقاضای مصرفی در بازار رشد نداشت، این فلز در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز سه‌شنبه مجدد به کانال قیمتی 2 هزار و 900 دلار سقوط نرخ کرد.

اگرچه اوضاع قیمتی برای فلز روی چندان مساعد نیست، اما بازگشت نرخ انرژی به مسیر رشد با محوریت رشد بهای انرژی در اروپا می‌تواند از رشد بهای این فلز حمایت کند. روی نیز از جمله فلزاتی است که انرژی تاثیری به‌سزا در تولید آن دارد و بنابراین رشد نرخ انرژی می‌تواند از افزایش بهای آن حمایت کند.

رشد نرخ آلومینیوم با حمایت سیگنال انرژی

پس از آنکه فلز آلومینیوم در روز پانزدهم جولای تا 2 هزار و 320 دلار به ازای هر تن عقب‌نشینی قیمتی داشت؛ ایجاد جریان افزایشی در بازار جهانی انرژی با محوریت صعود نرخ انرژی در اروپا توانست به رشد بهای این فلز نقره‌ای در روزهای ابتدایی هفته جاری منجر شود.