به گزارش اکوایران محصولات کشاورزی در روز ابتدایی هفته جاری یعنی دوشنبه 18 جولای وارد مسیر رشد قیمت شدند. این در حالی بود که بهای این محصولات در هفته گذشته متاثر از داده‌های اقتصاد جهانی افت کرده بود، اما در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز ابتدایی هفته بخشی از زیان هفته گذشته در بخش محصولات کشاورزی جبران شد. سویا، گندم، روغن پالم، جو، دانه کتان، قهوه و... از جمله محصولاتی بودند که در این روز با رشد نرخ مواجه شدند.

انحراف از صعود نرخ مواد غذایی

فایننشیال‌تایمز در گزارشی نسبت به بالا ماندن تورم مواد غذایی هشدار داد؛ حمله روسیه به اوکراین زمینه صعود نرخ کالاهای پایه را فراهم کرد. در شرایط کنونی بهای محصولات معدنی و صنعتی و حتی نفت رو به کاهش گذاشته و در بسیاری از محصولات قیمت‌ها به کف کانال قیمتی خود در بیش از یک سال اخیر رسیده است، اما با وجود عقبگرد قیمتی محصولات غذایی ظرف یک هفته و یک ماه اخیر همچنان صعود قابل ملاحظه قیمتی در بهای این کالاها در بازه زمانی یک ساله رخ داده است.

لری فینک، بنیانگذار بلک راک هشدار داد که افزایش چشمگیر قیمت نفت و مواد معدنی پس از حمله روسیه به اوکراین، سیاست‌گذاران و سرمایه‌گذاران را از تاثیر طولانی مدت و خطرناک‌تر تورم مواد غذایی منحرف کرده است.

او به فایننشال تایمز گفت: نگران تورم مواد غذایی است و معتقد است به اندازه کافی از تبعات تورم در بخش مواد غذایی صحبت نمی‌شود. وی ادامه داد: این تنها یک نگرانی تورم نیست، تورم مواد غذایی می‌تواند به نگرانی‌های ژئوپلیتیکی نیز منجر شود.

تورم مواد غذایی همگرا با سقوط نرخ انرژی کاهش نداشت

قیمت انرژی، بنزین و نهاده‌های کشاورزی در اوایل سال جاری و زمانی که کشورهای غربی پس از حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌هایی وضع شده علیه روسیه افزایش یافت. با توجه به سهم اوکراین در صادرات غلات و روغن‌های خوراکی این جنگ زمینه صعود بهای مواد غذایی را نیز رقم زد.

واهمه از بروز رکود اقتصاد جهانی با تشدید سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو برای مهار تورم باعث شده تا قیمت نفت در هفته گذشته به نرخی قبل از حمله روسیه به اوکراین بازگردد. اما تورم قیمت مواد غذایی همچنان سرسختانه بالاست. ارقام شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده در ماه ژوئن نشان می دهد که قیمت مرغ و گندم در بازه زمانی یک ساله حدود 20 درصد رشد دارند و مارگارین به عنوان کره گیاهی نیز رشدی 34 درصدی داشته است.

فینک، بنیانگذار بلک راک می‌گوید: در خصوص رشد قیمت بنزین زیاد صحبت می‌شود؛ چرا که این موضوع آمریکایی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما مسئله بزرگ‌تر غذا است. زمین‌های قابل کشت گسترده‌ای در اوکراین تخریب شده است؛  در سطح جهانی هزینه کود تقریبا 100 درصد افزایش یافته که این جهش قیمتی باعث کاهش مقدار کود مورد استفاده در کشاورزی می‌شود و این موضوع می‌تواند به کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی در دنیا آسیب بزند.

لری فینک معتقد است: صعود نرخ مواد غذایی تنها یک نگرانی تورم نیست. احتمال بروز تنش‌های ژئوپلتیک نیز متاثر از صعود نرخ مواد غذایی وجود دارد.

اگرچه کاهش نرخ نفت باعث شده تا نرخ بنزین کاهش داشته باشد، اما همچنان هزینه تولید بالا باقی مانده است. در عین حال اثرگذاری افت نرخ انرژی بر بهای کودهای شیمیایی زمانی منعکس خواهد شد که احتمالا دیگر فصل کشت و کوددهی تمام شده باشد و بنابراین نمی‌توان منتظر کاهش هزینه تولید محصولات کشاورزی در میان مدت بود.

بانک جهانی پس از حمله روسیه به اوکراین پیش‌بینی کرد که قیمت جهانی مواد غذایی در سال جاری ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت که این رقم بسیار بیشتر از صعود نرخ سالانه در سایر کالاهای پایه خواهد بود.

آفریقا بازنده اصلی تورم مواد غذایی

صعود نرخ مواد غذایی به‌خصوص در قاره آفریقا که بخش قابل توجهی از نیاز خود به غلات را از اوکراین تامین می‌کرد به مراتب بالاتر خواهد بود. به گفته بانک توسعه آفریقا، قیمت کود در این قاره حدود 300 درصد افزایش یافته است و این قاره با کمبود 2 میلیون تنی کود شیمیایی مواجه است. هشدارها از کاهش احتمالی 20 درصدی تولید محصولات کشاورزی در قاره آفریقا حکایت دارد. خبری که تحقق آن می‌تواند بربحران گرسنگی در این قاره بیفزاید.

جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، روز جمعه گفت که جهان در برهه خاص قرار دارد که امنیت غذایی به خطر افتاده است. وی از کشورهای گروه20 خواست تا ذخیره‌سازی غذا را متوقف کرده، محدودیت‌های صادرات مواد غذایی را رفع کنند و کمک‌های مالی بیشتری به کشورهای فقیر که مردم در آن با ناامنی غذایی روبرو هستن ارائه کنند.