به گزارش اکوایران، وال‌استریت هفته گذشته نوسانات متعددی را تجربه کرد؛ کاهش محسوس ارزش شاخص‌های اصلی این بازار متاثر از انتشار داده‌های تورمی آمریکا و مطرح شدن احتمال رشد 100 واحدی نرخ بهره و در ادامه بازگشت شاخص‌های بورسی به مسیر رشد با تکذیب احتمال رشد 100 واحدی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو.

تیم گریسکی، استراتژیست ارشد پورتفولیو Ingalls & Snyder در نیویورک گفت: شاخص‌های اقتصادی در حال حاضر ثابت نیستند. آنها مثبت و منفی می‌شوند و این بیانگر آن است که ما در یک دوره گذار هستیم.

اگرچه تورم آمریکا برای ماه ژوئن با ثبت رشد 9.1 درصدی، رکورد 40 سال اخیر را شکست؛ اما در ادامه داده‌های خرده‌فروشی در این کشور بالاتر از حد انتظار اعلام شد، در ادامه نیز انتظارات تورمی کاهشی اعلام شد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که اگرچه تورم آمریکا در اوج قرار دارد، اما انتظارها از بهبود شرایط در ماه‌های آینده حکایت دارد.

بازدهی مثبت S&P500 با سوددهی شرکت‌های بورسی

3 ماهه دوم سال میلادی زمان مناسبی برای افزایش بازدهی شرکت‌های بورسی است و همین موضوع از رشد ارزش شاخص‌های بورسی حمایت می‌کند. بخشی از شرکت‌های زیرمجموعه S&P500 از افزایش سودآوری خود در بازه زمانی 3 ماهه دوم سال 2022 خبر داده‌اند. به این ترتیب برآورد می‌شود که این شاخص در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشدی 5.6 درصدی داشته باشد. البته در ابتدای 3 ماهه دوم امسال تحلیلگران پیش‌بینی رشد 6.8 درصدی را داشتند.

ارزش شاخص S&P500 ظرف یک هفته اخیر کاهشی 0.9 درصدی داشت؛ این در حالی بود که این شاخص تنها در روز پایانی هفته یعنی جمعه 15 جولای رشدی 1.9 درصدی را به ثبت رساند. اگرچه بازدهی این شاخص ظرف یک هفته اخیر منفی بود اما این شاخص توانست در بازه زمانی یک ماهه رشدی 5.3 درصدی داشته باشد؛ البته ارزش آن ظرف یک سال کذشته کاهشی 10.7 درصدی را به ثبت رساند.

تمام 11 زیرگروه اصلی S&P 500 روز جمعه 15 جولای را افزایشی به پایان رساندند؛ در این میان سهام بخش مالی S&P500 با بازده 3.5 درصدی بیشترین سودآوری را داشت.

داوجونز به مسیر رشد بازگشت

میانگین ارزش شاخص صنعتی داوجونز  658.09 واحد یا 2.15 درصد در روز پایانی هفته افزایش یافت و به 31 هزار و 288 واحد رسید. البته این شاخص نیز در بازه یک هفته‌ای کاهشی 0.16 درصدی داشت. ظرف بازه یک ماهه شاخص داوجونز با افزایش ارزش 4.15 درصدی مواجه شد؛ این در حالی بود که ارزش این شاخص نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهشی 9.8 درصدی داشته است.

کاهش انتظارات تورمی در شرایطی که تورم آمریکا در ماه پوئن به رکورد 40 سال اخیر رسید باعث شد تا بازارهای مالی ایالات متحده آمریکا مجدد به مسیر رشد بازگردد.

رشد 1.8 درصدی نزدک در یک روز

شاخص نزدک نیز در روز جمعه 15 جئلای رشدی 1.79 درصدی داشت، اما ظرف بازه زمانی یک هفته اخیر این شاخص بازده منفی 1.17 درصدی را به ثبت رساند. در شرایطی که انتظار افزایش سختگیری در سیاست‌های مالی فدرال رزرو به فرار سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه آمریکا منجر شده بود، اعلام خبر احتمالی افزایش حداکثر یک درصدی نرخ بهره باعث شد تا مجدد بازارهای سرمایه بزرگترین اقتصاد جهانی به مسیر رشد بازگردد.