به گزارش اکوایران، روند بورس تهران در هفته اخیر نزولی بود و در حالی که در پایان هفته پیشین شاخص به مرز یک میلیون و 500 هزار واحد رسیده بود، در اولین روز کاری هفته وارد کانال 1.4 میلیونی شد و سه روز نزولی پیاپی را پشت سر گذاشت. بدین ترتیب شاخص کل در پایان هفته پائین‌تر از سطح هفته گذشته قرار گرفت.  

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 12 هزار و 552 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 0.8 درصد شد. 

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نزول کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 11 هزار و 507 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 2.75 درصدی را ثبت کرد.

بورس

پیش بینی بورس هفته

در اولین روز معاملاتی هفته شاخص کل بورس بیش از 4 هزار واحد ریزش کرد، ریزش شاخص در روز دوشنبه بیشتر شد و 10 هزار و 890 واحد تنزل کرد. روز سه‌شنبه شاخص به نزول ادامه داد و 4 هزار و 65 واحد پائین آمد. 

در پایان معاملات چهارشنبه شاخص پس از 4 روز رشد کرد و 6 هزار واحد بالا آمد. در این روز پس از 4 روز کاری متوالی بازار با مازاد تقاضا بسته شد و ارزش صف‌های خرید به 82 میلیارد تومان بالغ شد. 

در این هفته شاهد خروج پول حقیقی از بورس و افزایش آن نسبت به هفته پیشین بودیم. در مجموع کل هفته هزار و 761 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که میانگین روزانه خروج پول حقیقی 440 میلیارد تومان بود. میانگین سرمایه خروجی از بازار در این هفته نسبت به هفته پیشین رشد 32 درصدی داشت.  

با این وصف می‌توان گفت روند کلی بازار در هفته اخیر کاملا نزولی بود. 

افت شاخص و رشد خروج پول در هفته اخیر با افت ارزش معاملات سهام همراه بوده است. میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد به 2 هزار و 946 میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیشین افت 14 درصدی داشته است. 

با این حال شاخص در محدوده یک میلیون و 480 هزار واحد از حمایت این سطح برخوردار شد و در نیمه دوم معاملات سه‌شنبه و در معاملات چهارشنبه روند صعودی پیدا کرد. به نظر می‌رسد شاخص در فاصله میان این سطح حمایت و ارتفاع یک میلیون و 570 هزار واحد رنج شده است. در واقع یک سقف و کف روانی در بازار شکل گرفته و معامله‌گران و سهامداران انتظار دارند شاخص در همین محدوده باقی بماند. اما چالش اصلی و نگران کننده روند خروج سرمایه از بازار است که همچنان ادامه دارد و نرخ آن نیز افزایش یافته است. در شرایطی که  در هفته‌های اخیر قیمت‌ها در بازارهای موازی رو به رشد بوده، افزایش شکاف میان نرخ دلار نیما و نرخ آزاد موجب توقف قیمتی و خروج پول از بورس شده است. 

جالب اینکه در چنین شرایطی دولت به دنبال عرضه اوراق جدید در بازار اولیه است. به نظر می‌رسد که سیاست‌گذار تحلیل درستی از وضعیت بازار ندارد، در شرایطی که تصمیمات دولت عمدتا در جهت تضعیف بازار بوده است به دنبال فروش اوراق است. دولت ابراهیم رئیسی در یک سال اخیر بارها دست به آزمون و خطا زده است و تصمیمات متناقضی نیز اخذ کرده است. به نظر می‌رسد دولت علاوه بر آن که نارضایتی‌ها را بالا برده و دچار بحران مشروعیت است، از توان کارشناسی ضعیفی نیز برخوردار است. در عین حال خود را از نظرات کارشناسان، نخبگان و مدیران باتجربه بی نیاز می‌داند. با این روند نه تنها بازار ثانویه از بحران خارج نمی‌شود بلکه بازار اولیه نیز کارآمدی نسبی پیشین را از دست خواهد داد.

پیش بینی بورس