به گزارش اکوایران سقوط قیمتی در بازار کالاهای پایه ادامه‌دار شد؛ در این شرایط از دست رفتن کانال قیمتی 100 دلاری برای هر بشکه نفت برنت از عقبگرد در نرخ سایر کامودیتی‌ها به‌خصوص فلزات غیرآهنی حمایت کرد.

مس در کف کانال قیمتی 20 ماهه

سقوط بهای فلز سرخ در روزهای ابتدایی هفته جاری یعنی یازدهم و دوازدهم جولای نیز ادامه دار شد، به نحوی که نرخ فروش نقدی هر تن مس در بورس فلزات لندن در روز دوازدهم جولای به 7 هزار و 370 دلار به ازای هر تن رسید که این رقم کمترین نرخ فروش آن پس از نوامبر 2020 بود. عزم فدرال رزرو برای افزایش مجدد نرخ بهره به‌منظور مهار تورم در این کشور در شرایطی که بازارها در واهمه بروز رکود اقتصادی هستند از مهم‌ترین دلایل استمرار روند کاهش نرخ فلز سرخ است.

در شرایطی که بخش تقاضا برای فلز سرخ تحت فشار کاهشی قرار دارد؛ معدن مس لاس‌بامباس در پرو به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان معدنی این فلز مجدد به مدار تولید بازمی‌گردد. اعتراضات جامعه محلی به توقف فعالیت این معدن به مدت 2 ماه منجر شده بود، به‌نظر می‌رسد که طرفین توانسته‌اند به نتیجه مشترکی رسیده و تولید در این معدن به زودی از سر گرفته می‌شود. در شرایطی که بازار مس با افت تقاضا روبرو است، بر میزان عرضه این فلز افزوده می‌شود و به این ترتیب استمرار روند کاهش قیمت در این بازار محتمل است.

برتری عرضه به تقاضا در بازار آلومینیوم

آلومینیوم نیز از سیگنال‌های کاهش قیمت حاکم بر بازارهای کالایی در امان نماند و این فلز هفته جاری را کاهشی شروع کرد؛ به این ترتیب آلومینیوم در معاملات فروش نقدی و تحویل فوری بورس فلزات لندن با نرخ 2 هزار و 358 دلار به ازای هر تن به فروش رفت که این رقم کمترین بهای فروش آن پس از ژوئن 2021 بود. فشار تضعیف تقاضا همزمان با رشد تولید عامل این عقبگرد قیمتی بود.

تقاضا برای آلومینیوم از سویی متاثر از سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی کشورهای غربی کاهشی است. سیاست‌های تهاجمی بانک‌های مرکزی چشم‌انداز فعالیت‌های ساختمانی و صنعتی را ضعیف کرده است. در همین زمان تقاضا از سوی چین به‌عنوان بزرگترین بازار مصرف نیز کاهش داشته است چرا که افزایش دما و بارندگی سیل‌آسای فصلی اجرای پروژه‌های زیرساختی در این کشور را متوقف کرده است. با این وجود واحدهای ذوب آلومینیوم در چین با کاهش محدودیت کرونایی بر میزان تولید خود افزوده‌اند و به این ترتیب این بازار با برتری عرضه نسبت به تقاضا روبرو شده و این موضوع سیگنال کاهش قیمت را به بازار وارد کرده است.

بازگشت قیمتی نیکل به پیش از جنگ روسیه و اوکراین

نیکل از جمله فلزاتی بود که ظرف ماه‌های اخیر نوسان نرخ قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد. بهای این فلز پس از حمله روسیه به اوکراین تجربه صعود بیش از 100 درصدی قیمت را داشت؛ در روز هفتم ماه مارس هر تن نیکل در معاملات نقدی و تحویل فوری با نرخ 42 هزار دلار به ازای هر تن فروش رفت و بورس فلزات لندن برای جلوگیری از استمرار این جهش قیمتی، بخشی از معاملات آتی آن را ابطال و در روزهای بعد متوقف کرد. سهم روسیه در تولید و عرضه جهانی نیکل دلیل این جهش قیمتی بود. اگرچه اقدامات بورس فلزات لندن مانع جهش بیش از 100 درصدی قیمت نیکل در بازارهای جهانی شد اما این فلز برای هفته‌ها در کانال 30 هزار دلاری و در ادامه در سقف کانال 20 هزار دلاری معامله شد.

ظرف هفته‌های اخیر نیکل نیز از سیگنال کاهشی عقبگرد رشد اقتصادی جهان در امان نمانده است به نحوی که این فلز در معاملات فروش فوری و تحویل فوری بورس فلزات لندن در روز دوازدهم جولای با نرخ 21 هزار و 450 دلار به ازای هر تن به فروش رفت که این رقم کمترین نرخ فروش آن پس از ژانویه امسال است.