به گزارش اکوایران داده‌های اشتغال ایالات متحده آمریکا برای ماه ژوئن فراتر از انتظار اعلام شد؛ به نحوی که میزان رشد اشتغال آمریکا در این ماه به بیشترین نرخ پس از نوامبر 2021 رسید. تاثیر این داده اقتصادی بر رفتار سرمایه‌گذاران خرد و کلان می‌تواند جهت حرکت وال‌استریت در هفته جاری را جهت دهد. پس از انتشار داده اشتغال آمریکا در روز جمعه هشتم جولای شاخص داو 0.15 درصد سقوط کرد، شاخص اس اند پی0.08 درصد کاهش یافت اما شاخص نزدک 0.12 درصد افزایش یافت؛ این نوسانات روزانه شاخص‌های اصلی وال‌استریت بود. اما ظرف بازه زمانی یک هفته‌ای، هر 3 شاخص بازده‌ای مثبت به ثبت رساندند.

بهبود اشتغال به نفع یا ضرر وال‌استریت تمام می‌شود؟

بهبود اشتغال از سویی سیگنالی مثبت از وضعیت اقتصادی تلقی شده و داده‌ای جهت تقویت بازارهای مالی و کالایی است، اما از سویی دیگر در شرایط فعلی تورمی آمریکا، این داده اقتصادی فدرال رزرو را برای تشدید سیاست انقباضی حمایت می‌کند و بنابراین فعالان وال‌استریت این داده را به زیان بازار سرمایه تلقی کرده و در صدد خروج از این بازار برمی‌آیند.

داده‌های مورد انتظار وزارت کار نشان می‌دهد که حقوق و دستمزد بخش غیرکشاورزی در ماه ژوئن برای 372 هزار شغل افزایش یافته است، ایندرحالی است که بر اساس نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، تخمین زده می‌شد میزان اشتغال برای 268 هزار شغل افزایشی شود.

در عین حال گزارش وزارت کار ایالات متحده نشان داد که نرخ بیکاری در ماه ژوئن به 3.6 درصد رسید که این رقم نزدیک میزان پیش از شیوع ویروس کرونا است. همچنین میانگین درآمد ساعتی آمریکایی‌ها پس از آنکه در ماه مه رشدی 0.4 درصدی داشت، ظرف ماه ژوئن نیز افزایشی 0.3 درصدی را به ثبت رساند.

مایک لوکاس، مدیر اجرایی TrueMark Investments می‌گوید: ما فکر می‌کنیم بازار تا حدودی خود را با توجه به داده‌های کلان اقتصادی و با توجه به قرارگیری در زمان فصل سود تنظیم کرده و از این پس در این وضعیت به حرکت خود ادامه می‌دهد. اما سرمایه‌گذاران همچنان نگران انتشار داده‌های جدید اقتصادی در هفته آینده و تصمیمات فدرال رزور هستند. در هفته پیش‌رو داده‌های تورمی ماه ژوئن آمریکا منتشر شده و این داده‌ها می‌توناد اثرگذاری بالایی بر عملکرد فدرال رزور برای مهار تورم بگذارد.

سقوط 10.7 درصدی S&P500 در بازه یک ساله

شاخص S&P500 در بازه زمانی یک سال اخیر بازده منفی 10.76 درصدی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته است؛ در عین حال ظرف یک ماه اخیر هم این شاخص اصلی وال‌استریت کاهشی 2.95 درصدی را به ثبت رسانده است. در حالی که سیاست‌های انباسطی فدرال رزرو موتور رشد وال‌استریت ظرف سال گذشته میلادی بود، افزایش نرخ بهره در سال جاری میلادی زمینه عقبگرد محسوس این بازارها را فراهم کرد. اگرچه بازده ماهانه و هفتگی شاخص S&P500  منفی است اما این شاخص بورسی ظرف یک هفته اخیر بازده‌ای 1.9 درصدی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده است.

نزدک به کف ارزش نزدیک می‌شود

در میان 3 شاخص اصلی وال‌استریت بیشترین سقوط سالانه ارزش مربوط به نزدک با افت 18.2 درصدی می‌شود. با این وجود از میزان سقوط ارزش این شاخص ظرف یک ماه اخیر کاسته شده به نحوی که این شاخص در بازه زمانی یک ماهه افتی 1.17 درصدی داشت؛ در عین حال این شاخص ظرف یک هفته اخیر 4.6 درصد رشد داشت. برخی تحلیلگران بر این باورند که ارزش شاخص نزدک به کف قیمتی نزدیک بوده و نمی‌توان سقوط قبال ملاحظه‌ای را برای آن تا پایان سال پیش‌بینی کرد.

بازدهی منفی داوجونز ادامه‌دار می‌شود

شاخص داوجونز ظرف بازه زمانی یک سال اخیر عمدتا متاثر از تغییر رویه فدرال رزرو افتی 10.13 درصدی داشت. همچنین این شاخص بورسی ظرف یک ماه اخیر افتی 2.9 درصدی را تجربه کرد. اما ظرف یک هفته اخیر این شاخص رشد 0.7 درصدی را به ثبت رساند.