به گزارش اکوایران، روند بورس تهران در هفته گذشته نزولی بود و شاخص کل در پایان هفته پائین‌تر از سطح هفته گذشته قرار گرفت. روز شنبه نیز این روند ادامه داشت و شاخص مرز مهم یک میلیون و 500 هزار واحدی را از دست داد. 

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته گذشته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 11 هزار و 117 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 0.7 درصد شد. شاخص روز شنبه نیز بیش از 4 هزار واحد پائین آمد. 

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نزول کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 2 هزار و 962 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 0.7 درصدی را ثبت کرد. در روز شنبه نیز شاخص هم وزن 2 هزار و 688 واحد ریزش کرد.

بورس

پیش بینی بورس هفته

در هفته گذشته، شاخص کل تنها در روزهای شنبه و چهارشنبه نزول کرد اما ریزش‌های آن بزرگ‌تر از رشدها بود. در نهایت شاخص در مجموع هفته بیش از 11 هزار واحد پائین آمد. روز شنبه 18 تیرماه نیز شاخص بیش از 4 هزار واحد پائین آمد و کانال 1.5 میلیونی را از دست داد. بدین ترتیب پس از 54 روز کاری به کانال 1.4 میلیونی بازگشت.

در هفته گذشته شاهد افت تقاضا و رشد عرضه بودیم. میانگین ارزش صف‌های خرید پایانی بازار افت 37 درصدی پیدا کرد و میانگین ارزش صف‌های فروش پایانی 103 درصد رشد کرد.

در این هفته شاهد تداوم خروج پول حقیقی از بورس بودیم به طوری که تا روز شنبه 18 تیر ماه رکورد 18 روز متوالی خروج پول حقیقی ثبت شد. 

در مجموع 18 روز کاری اخیر 6 هزار و 787 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که میانگین روزانه خروج پول حقیقی 377 میلیارد تومان بود. 

در این هفته شپنا، بپاس، شستا، خودرو، افق، فملی، دی، وبملت، فارس و خگستر بزرگان بازار سهام هستند که بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را داشتند. 

با این وصف می‌توان گفت روند کلی بازار در هفته اخیر کاملا نزولی بود. موج خروج سرمایه بسیاری از نمادهای بازار را با افت قیمت مواجه کرد که در نهایت به سقوط شاخص ختم شد. این در حالی است که در بسیاری از بازارهای موازی قیمت‌ها همچنان صعودی است. به نظر می‌رسد جذابیت دیگر بازارها عامل میل به خروج سرمایه از بازار سهام بوده است. اما ناظران بازار یکی از علل اصلی خروج سرمایه را بی اعتمادی سهامداران و معامله‌گران به بورس می‌دانند. چرا که در ماه‌های گذشته تصمیمات یک شبه دولت ریسک‌های زیادی را به بازار متحمل کرده است. در آخرین مورد زمزمه‌هایی مبنی بر تفویض برخی از اختیارات بورس کالا به یک کارگروه ذیل وزارت صمت موجب افت قیمت سهام بعضی از نمادهای کامودیتی محور بزرگ بازار سهام شد. 

به علاوه حساسیت بازار سهام به اخبار سیاسی بالاست و ناامیدی فعالان اقتصادی از احیای برجام به افت قیمت‌ها در بازار سهام منجر شده است. 

از سوی دیگر ارزش معاملات بازار افت شدید داشته است. روز شنبه نیز ارزش معاملات خرد سهام به  2 هزار و 848 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در سال جاری است. بنابراین بسیاری از سهامداران دست از معامله کشیده‌اند و در انتظار تحولات آتی نشسته‌اند به این امید که سبد سهام‌شان از وضعیت زیان خارج شود. اما فعلا دورنمای بازار تیره و تار به نظر می‌رسد. 

پیش بینی بورس