به گزارش اکوایران، در معاملات روز چهارشنبه پانزدهم تیر ماه، شاخص کل بورس پایتخت با کاهش 8 هزار و 476 واحدی نسبت به روز سه‌شنبه به رقم یک میلیون و 502 هزار و 598 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با افت 2 هزار و 456 واحدی در سطح 418 هزار و 519 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 84 واحد پائین آمد و در سطح 20 هزار و 136 واحد قرار گرفت.  

سیگنال‌های برجامی

روز گذشته رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در تازه ترین اظهار نظر خود درباره مذاکرات هسته ای گفت: «مذاکرات دوحه اتلاف وقت بوده است.»

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته بود: «فضای سیاسی برای احیای برجام ممکن است به زودی محدود شود.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم شب گذشته اعلام کرد که آمریکا برنامه‌ای برای برگزاری دور جدید مذاکرات برجام در دوحه ندارد. پرایس گفت «در هفته‌ها و ماه‌های اخیر ایران بارها مطالباتی را مطرح کرده است که فراتر از چارچوب توافق برجام است».

خروج سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای هفدهمین روز متوالی منفی شد و 362 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 25 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهای شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

نمادهای پیشران بازار

امروز نمادهای «فملی»، «فارس» و «بفجر» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و نمادهای «فولاد»، «شبریز» و «دانا» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «غصینو» و «هرمز» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «شاوان»، «بساما» و «دماوند» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شپنا صدرنشین است و شستا و سآبیک در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، ددانا و شاوان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

افت ارزش معاملات خُرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 19 هزار و 180 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 14 هزار و 492 میلیارد تومان بود که 76 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 366 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 120  میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 76 درصد افت کرد و در رقم 26 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد لسرما (شرکت سرما آفرین) با صف‌ خرید 24 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از لسرما، نمادهای تکنو (شرکت تکنو تار) و ثاباد (شرکت توریستی و رفاهی آبادگران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی) تعلق داشت که ارزش آن 29 میلیارد تومان بود. پس از انرژی1، نمادهای خزامیا، وساپا، ورنا و فمراد بیشترین صف فروش داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس