به گزارش اکوایران سنگ‌آهن در روز پنجم جولای با بهبود اندک تقاضا در بازار داخلی چین وارد مسیر رشد نرخ شد به نحوی که هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد معیار پلتس در این روز با افزایش قیمت 4 دلار و 40 سنتی نسبت به روز قبل با نرخ 114 دلار و 30 سنت به ازای هر تن به فروش رفت.

صعود سنگ‌آهن بر پایه امیدی کاذب

برخی منابع نشریه پلتس این افزایش قیمت را با ثبات تلقی نکرده و معتقدند امید کاذب به خروج اقتصاد چین از رکود که توسط دولت چین درحال شکل‌گیری است باعث این رشد قیمتی شده است؛ اما این رشد بها با واقعیت‌های موجود در بازار تطابق ندارد و بنابراین نمی‌توان به استمرار آن امید داشت. در عین حال نزدیک شدن قیمت سنگ‌آهن عیار 62 درصد به قیمت سنگ آهن عیار 65 درصد نشان از احساسی بودن رشد نرخ ایجاد شده در این بازار دارد.

زغال‌سنگ چین رنج کشید

نشریه پلتس در گزارش خود از روند معاملات بازار آهن و فولاد در روز پنجم جولای به افزایش تمایل فروشندگان زغال‌سنگ فوب استرالیا اشاره می‌کند و از کاهش بهای 15 دلاری این محصول تحت فشار فروش خبر می‌دهد؛ به این ترتیب هر تن زغال‌سنگ فوب استرالیا در روز پنجم جولای با نرخ 285 دلار به ازای هر تن به فروش رفت که این رقم کمترین بهای فروش آن پس از سپتامبر 2021 بود.

برخلاف روند کاهشی ایجاد شده در بازار زغال‌سنگ کک‌شو در استرالیا، بهای این محصول تحویل بنادر چین، تغییر قیمتی نداشت و در دومین روز از هفته جاری با نرخ 391 دلار و 50 سنت به فروش رفت. برخی تجار تضعیف بازار جهانی فولاد و افول فولادسازی در چین را عامل کاهش رغبت متقاضیان چینی برای خرید زغال‌سنگ عنوان می‌کنند.

قراضه گران می‌شود

پلتس در بخش بازار قراضه از استمرار روند رو به رشد قیمت قراضه آهن وارداتی به ترکیه گزارش می‌دهد؛ به نحوی که بهای فروش قراضه وارداتی ترکیه با رشد 10 دلاری نسبت به روز قبل به 390 دلار به ازای هر تن رسید. در عین حال بعضی منابع خبر می دهند که بعضی از بازیافت‌کنندگان قراضه، قیمت محصول خود را افزایش داده و به دنبال مشتری‌های دست به نقد تری در میان کارخانجات فولاد هستند. در عین حال گفته می‌شود که جریان ورودی قراضه به ترکیه افت داشته است؛ کاهش قیمت قراضه در بازار ترکیه ظرف هفته‌های گذشته باعث شده تا صادرکنندگان این محصول بازارهای جایگزین بیابند و به این ترتیب امروز در شرایطی که تقاضا برای قراضه در ترکیه افزایش دارد، فولادسازان این کشور با کاهش ورود قراضه از مبادی وارداتی روبرو می‌شوند.