به گزارش اکوایران، بخش قابل توجهی از کامودیتی‌ها اولین روز از هفته جاری را افزایشی شروع کردند به نحوی که در روز دوشنبه 27 ژوئن نرخ فلزات صنعتی از جمله مس، آلومینیوم و نیکل و همچنین بهای مواد غذایی از جمله گندم، سویا و ذرت با رشد نرخ نسبت به قیمت پایانی در روز جمعه 24 ژوئن روبرو شد.

چالش غربی‌ها و مسکو مجدد گندم را گران کرد

بهای مواد غذایی در بازارهای جهانی ظرف 10 روز منتهی به روز جمعه 24 ژوئن در مسیر کاهش نرخ قدم برداشت؛ انتظار بهبود چشم‌انداز تولید عامل اصلی عقب‌نشینی نرخ محصولات کشاورزی از جمله گندم، ذرت، سویا و... بود. میزان محصول گندم روسیه به رکوردی بی‌سابقه رسیده و این خبر، کاهش تولید گندم در آمریکای شمالی و اروپا را تا حدی خنثی کرد و زمینه‌ساز افت نرخ این محصول استراتژیک را فراهم کرد.

با این وجود ظرف روزهای اخیر مجدد تنش میان دولت‌های غربی و مسکو شدت گرفت و این خبر بلافاصله در بازار مواد غذایی منعکس شد. در حالی که انتظار می‌رفت روسیه اجازه ایجاد کریدوری امن برای صادرات گندم از اوکراین را بدهد، شدت یافتن تنش میان غرب و مسکو، این امید را از میان برد.  پیش از حمله موشکی روسیه به بندر میکولایف اوکراین، تخمین زده می‌شد که ۲۴ میلیون تن غلات اوکراین در سیلوهای بندری این منطقه وجود داشته باشد. در هفته‌های گذشته رایزنی‌های برای اجازه خروج امن این گندم انجام شده بود اما این رایزنی‌ها فعلا بی‌نتیجه مانده است. در این شرایط با توجه به وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه از سوی کشورهای غربی احتمال صادرات این گندم بعید خواهد بود.

بازگشت آلومینیوم به مسیر رشد نرخ ادامه‌دار می‌شود؟

بهای فروش نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن ظرف روز ابتدایی بازگشایی بازار افزایشی 17 دلاری به ازای هر تن داشت و به 2 هزار و 453 دلار به ازای هر تن رسید. در حالی که ناامیدی نسبت به افول رشد اقتصاد جهانی زمینه‌ساز سقوط بهای آلومینیوم و سایر کالاهای پایه صنعتی در هفته‌های اخیر شده است، احتمال جهشی دیگر در نرخ گاز ظرف هفته‌های پیش‌رو سیگنالی افزایشی برای بازارها به ارمغان آورد.

فلز صنعتی نقره‌ای رنگ در روزهای ابتدایی ماه مارس متاثر از تبعات اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین تا مرز 4 هزار دلاری شدن نیز پیش رفت؛ اما با فروکش اثرگذاری این جنگ بر بازارها، کاهش تقاضا برای این فلز از سوی چین با توجه به محدودیت‌های قرنطینه‌ای اعمال شده در این کشور به منظور کنترل کرونا و همچنین ناامیدی از رشد اقتصاد جهانی تا کف کانال قیمتی 2 هزار و 430 دلار در روز جمعه 24 ژوئن سقوط قیمتی داشت.

در این شرایط کاهش موجودی آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن متاثر از افت تولید این فلز در واحدهای ذوب اروپا با توجه به صعود نرخ انرژی و غیراقتصادی شدن تولید و همچنین احتمال جهشی دیگر در نرخ انرژی گاز طبیعی اروپا به رشد نرخ این فلز در روز ابتدایی هفته جاری منجر شد.

اتحادیه اروپا درصدد است تا واردات گاز از روسیه را ظرف 2 ماه آینده تحریم کند و کشورهای این منطقه در حال ذخیره‌سازی گاز هستند. در این شرایط روسیه نیز محدودیتی در فروش گاز به برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان وضع کرده که این موضوع با ایجاد بحران انرژی زمینه صعود قیمت در کالاهای پایه را فراهم می‌کند.  

معامله‌گران مس در بلاتکلیفی صعود و سقوط قیمتی

مس پس از کف‌نشینی قیمتی به کمترین نرخ 16 ماه اخیر خود در روز جمعه 24 ژوئن، در روز ابتدایی بازگشایی بازار در هفته جاری وارد مسیر رشد قیمت شد و به این ترتیب بخشی از زیان خود در هفته قبل را جبران کند. در این روز مس در معاملات نقدی بورس فلزات لندن با قیمت 8 هزار و 353 دلار به ازای هر تن به فروش رفت که این رقم همچنان کمترین نرخ فروش آن ظرف 16 ماه اخیر بود.

دولت چین در روزهای پایانی هفته گذشته وعده حمایت از اقتصاد این کشور و تحقق رشد اقتصادی 5.5 درصدی را داد؛ اما همچنان معامله‌گران بازارهای کالایی نسبت به تحقق این وعده و بازگشت اقتصاد جهانی به مسیر رشد در تردید هستند و بنابراین جانب احتیاط را در معاملات خود در نظر می‌گیرند.