به گزارش اکوایران فلزات صنعتی ظرف یک هفته منتهی به روز جمعه 24 ژوئن هم در مسیر کاهش قیمت  نوسان داشتند به نحوی که بهای مس به کمترین نرخ پس از فوریه 2021 و آلومینیوم به کمترین قیمت پس از جولای 2021 رسید و فلز روی هم با کمترین نرخ پس از ژانویه امسال معامله شد.  

روی در آستانه جهش قیمت

کاهش موجودی در انبارهای بورس فلزات لندن و افت قیمت دو اتفاق مهم در بازار فلز روی هست. این فلز این هفته همراستا با عقبگرد قیمتی سایر کالاهای پایه صنعتی در مسیر کاهش قیمت نوسان داشت؛ این در حالی بود که موجودی روی قابل تحویل در انبارهای بورسی رو به اتمام هست و این موضوع می‌تونه ورق را در این بازار برگردونه و جهش قیمتی را برای این فلز رقم بزنه، اتفاقی که مشابهش در هفته‌های قبل و در بازار نیکل تجربه شد و بهای این فلز ظرف یک روز جهشی 2.5 برابری داشت.

 کاهش تولید روی در اروپا به دلیل صعود نرخ برق و محدودیت در عرضه شرکت‌های بزرگ معدنی تولیدکننده این فلز همچون گلینکور از مهم‌ترین دلایل کاهش موجودی روی قابل تحویل در انبارهای بورسی است. کاهش موجودی روی باعث شده تا پریمیوم معاملات روی به حدود 200 دلار به ازای هر تن صعود داشته باشد که بیشترین میزان پس از سال 1977 است. با این وجود همچنان سیگنال‌های کاهشی در بازار این فلز غلبه دارند به نحوی که این فلز در معاملات فروش نقدی بورس فلزات لندن در روز 24 ژوئن با قیمت 3 هزار و 540 دلار به فروش رفت که کمترین نرخ فروش آن ظرف 5 ماه اخیر است.

سیگنال منفی دکتر مس از اقتصاد رو به زوال

 مس این هفته کانال 9 هزار دلاری را هم از دست داد و تا کف کانال 8 هزار و 280 دلار عقب نشست. زمان زیادی از روزهایی که فلز سرخ در کانال 10 هزار دلار به فروش می‌رفت نمی‌گذره، نگرانی سرمایه‌گذاران از کاهش رشد اقتصاد جهانی مهم‌ترین دلیل افت نرخ این فلز در هفته‌های اخیر هست. همبستگی نوسان قیمتی مس با رشد اقتصاد جهانی به مراتب بالاتر از سایر فلزات است و از همین رو از اون به عنوان دکتر مس هم یاد می‌کنند. پر رونق بودن معاملات فلز سرخ می‌تونه بیانگر وضعیت مطلوب اقتصاد جهانی باشه.

این هفته اعتصابات کارگری در شیلی به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان معدنی مس در دنیا هم شروع شد. بی‌توجهی بازار به این سیگنال مهم مثبا بیانگر بروز عدم اعتماد جدی  به اقتصاد جهانی هست.

آلومینیوم در کف قیمت 11 ماهه

 آلومینیوم هم این هفته کاهشی بود و تا 2 هزار و 436 دلار عقب نشست. اگرچه آلومینیوم هم از تبعات افول اقتصاد جهانی در امان نماند اما احتمال ایجاد جریان افزایشی در این بازار با جهش دیگر در نرخ انرژی پس از آغاز تحریم گاز روسیه از سوی اتحادیه اروپا وجود داره.

صعود شاخص دلار آمریکا و افزایش نرخ بهره در این کشور از دیگر دلایلی است که از عقبگرد قیمتی فلزات در هفته‌های اخیر حمایت کرده است. بهای فلزات صنعتی در دنیا بر اساس دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود، افزایش ارزش دلار نسبت به سایر ارزها طبیعتا کاهش تقاضا برای سرمایه‌گذاری بر روی کالاهای پایه را به همراه داره و بنابراین زمینه ساز عقبگرد قیمتی خواهد بود.