به گزارش اکوایران، در معاملات روز شنبه بیست و هشتم خرداد، شاخص کل بورس پایتخت با نزول 16 هزار و 613 واحدی نسبت به روز سه‌شنبه به رقم یک میلیون و 547 هزار و 720 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با افت 3 هزار و 751 واحدی در سطح 425 هزار و 181 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 239 واحد پائین آمد و در سطح 21 هزار و 110 واحد قرار گرفت. 

جریان پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 713 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بالاترین رقم در دو هفته اخیر است. 

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 132 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

بورس

نمادهای پیشران

امروز نمادهای «نوری»، «میدکو» و «شستا» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «وبملت»، «شبندر» و «افق» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «بپاس» و «زاگرس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «دماوند»، «بمپنا» و «شپاس» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سآبیک صدرنشین است و شستا و وبملت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز ددانا، فرابورس و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

در روزی که 76 درصد نمادهای بازار افت قیمت داشتند، گروه‌های «استخراج کانه‌های فلزی»، «محصولات شیمیایی»، «سرمایه گذاری‌ها»، «فلزات اساسی» و «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» قرمزترین گروه‌های بازار سهام بودند. 

بهبود ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام رشد کرد و به رقم 7 هزار و 634 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 687 میلیارد تومان بود که 22 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 19 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 181 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 251 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 17 درصد افت کرد و در رقم 66 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد افق (شرکت افق کورش) با صف‌ خرید 11 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از افق، نمادهای وسینا (بانک سینا) و حپترو (شرکت حمل و نقل پتروشیمی) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد نوری (شرکت پتروشیمی نوری) تعلق داشت که ارزش آن 218 میلیارد تومان بود. پس از نوری، نمادهای سصفها، کدما، غدام و ثرود بیشترین صف فروش داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس