به گزارش اکوایران در روز سه‌شنبه بیست و چهارم خرداد ماه فولادسازان کشور بالغ بر 148 هزار تن شمش فولاد با قیمت پایه 12 هزار و 900 تومان را در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه کردند. کاهش بهای فولاد در بازارهای جهانی زمینه‌ساز عقبگرد قمیت‌ پایه فولاد در بورس کالای ایران شده است. به شکل معمول ایجاد جریان کاهش نرخ در بازار جهانی می‌تواند به رفتار متقاضیان شمش فولاد جهت داده و آن‌ها را ترغیب به تعویق خرید به‌ امید کاهش بیشتر قیمت‌ها کند. اما خبر قطعی یا کاهش برق صنایع کشور تا پایان تابستان و افزایش انتظارات تورمی در بازار داخل باعث شد تا سیگنال‌های تعویق خرید در بازار داخل بی‌اثر شده و رینگ شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در زمان بروز رکود جهانی با استقابل هیجانی از سوی خریداران مواجه شد.

برای 148 هزار تن شمش فولاد عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالای ایران، بالغ بر 382 هزار تن تقاضا در بازار به ثبت رسید و در نهایت نیز کل محصولات ارائه شده با رقابت بالایی به فروش رفت. اما در ادامه بخشی از معاملات که خریداران رقابت به مراتب بیشتری برای آن‌ها داشتند ابطال شد و به این ترتیب حجم معامله تایید شده از این بازار به 58 هزار تن رسید.

در حالی که قیمت پایه عرضه شمش فولاد در هفته جاری برابر 12 هزار و 900 تومان اعلام شد؛ رقابت برای کسب سهم از بازار باعث شد تا میانگین نرخ فروش این محصول در معاملات تایید شده به 14 هزار و 900 رسید. به این ترتیب قیمت فروش در این روز افزایشی 15.5 درصدی داشت.

در حال حاضر بازار محصولات فولادی در کشور با رکود سنگین مصرفی روبرو است. در عین حال با توجه به رکود در بازار جهانی، صادرات نیز به سادگی برای تولیدکنندگان داخلی امکان‌پذیر نیست. با این وجود احتمال بروز جهش تورمی در کشور باعث شده تا موجی از خرید با هدف تبدیل نقدینگی به کالا به بازار روانه شود و متقاضیان حاضر به رقابت برای کسب سهم از عرضه‌های بازار باشند.