به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که روز گذشته شاخص‌های بازار سهام صعود کردند. برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه 24 خرداد- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. دیروز شاخص کل رشد 39 هزار و 59 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 7 هزار و 738 واحد صعود کرد. شاخص کل فرابورس نیز 415 واحد بالا آمد. 

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 452 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 176 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 72 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 28 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

دیروز در بورس شرکت‌ فولاد خوزستان (فخوز)، شرکت‌ سیمان سپاهان (سپاها) و شرکت صنایع شیمیایی فارس (شفارس) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری (مدیریت)، شرکت تولید و صادرات ریشمک (ریشمک) و شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان (حپارسا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای حپترو (شرکت حمل و نقل پتروشیمی)، ثاباد (شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران) و حفارس (شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت بیمه میهن (میهن)، شرکت فرانسوز یزد (کایزد) و شرکت قند چهارمحال (قچار) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

دیروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 93 درصد کاهش یافت و نیم میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 201 درصد رشد کرد و در رقم 319 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس

بیشترین تقاضاها

در روز دوشنبه نماد فخوز (شرکت فولاد خوزستان) با صف‌ خرید 61 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فخوز، نمادهای خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و سآبیک (شرکت سیمان آبیک) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

در پایان معاملات دوشنبه اغلب صف‌های فروش جمع آوری شد و تنها 3 نماد صف فروش داشتند. بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد حپترو (شرکت حمل و نقل پتروشیمی) تعلق داشت که ارزش آن 225 میلیون تومان بود. پس از حپترو، نمادهای میهن و ثاباد صف فروش داشتند. 

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز 

روز دوشنبه شاخص‌های بورس تهران رشد چشمگیری کردند. اغلب نمادهای بازار با رشد قیمت مواجه بودند و نقشه بازار سهام سبز پوش شد. شاخص کل بیشترین صعود در سال 1401 را ثبت کرد و شاخص هم وزن بیشترین رشد در یک ماه اخیر را پشت سر گذاشت. 

نمادهای میدکو، فولاد، فملی، پارس، تاپیکو، ومعادن، وغدیر، پارسان، نوری، شپدیس، فارس، شستا، شپنا، فخوز، شتران، شبندر و کچاد نمادهای بزرگ بورس بودند که بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند. 

دیگر اتفاق مهم معاملات دیروز توقف روند خروج سرمایه حقیقی از بازار سهام و ورود پول حقیقی پس از 6 روز پی در پی بود. ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار 322 میلیارد تومان بود که بیشترین رقم در 2 ماه اخیر است. 

فولاد، پارس، نوری، فخوز، فزر و ذوب بیشترین ورود پول حقیقی را در معاملات روز دوشنبه داشتند. گروه محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین جذب سرمایه حقیقی را داشتند.

روز دوشنبه ارزش معاملات خرد سهام نیز افزایش یافت و پس از 8 روز کاری به محدوده 5 هزار میلیارد تومانی بازگشت. 

با این وصف دیروز روند بازار کاملا صعودی بود. برخی از تحلیل‌گران رشد قیمت سهام شرکت‌ها را متأثر از انتظارات تورمی می‌دانند. برخی نیز صعود قیمتی نمادهای کامودیتی‌محور را با رشد نرخ ارز مرتبط می‌‌دانند. با این وصف به نظر می‌رسد نیروهای صعودی در بازار قدرت گرفته‌اند و شاخص را به سمت بالا هدایت می‌کنند.

پیش بینی بورس