به گزارش اکوایران، امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی  بیش از 25 هزار واحد رشد کرد. 

در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 39 هزار و 59 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 571 هزار و 446 واحد رسید. 

شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز 7 هزار و 738 واحد نسبت به روز یکشنبه بالا آمد و در رقم 429 هزار و 160 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 415 واحد رشد کرد و به رقم 21 هزار و 422 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 452 نماد رشد قیمت داشتند و 176 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 72 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 28 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

ورود پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 322 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 71 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، نمادهای پارس (شرکت پتروشیمی پارس) و نوری (شرکت پتروشیمی نوری) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. 

 لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «میدکو»، «فولاد» و «فملی» بیشترین تأثیر را در صعود شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «البرز»، «همراه» و «حفارس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «بپاس»، «آریا» و «شگویا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «قچار»، «حگهر» و «افرا» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سآبیک صدرنشین است و شستا و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز ددانا، فزر و آریا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای بازار رشد کرد و گروه‌های بزرگ سبزپوش شدند. در این میان، تمامی نمادهای بانکی رشد قیمت داشتند و گروه «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» سبزترین گروه‌ بازار سهام بود.

 مازاد تقاضا در پایان معاملات دوشنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 93 درصد کاهش یافت و نیم میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 201 درصد رشد کرد و در رقم 319 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد فخوز (شرکت فولاد خوزستان) با صف‌ خرید 61 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فخوز، نمادهای خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و سآبیک (شرکت سیمان آبیک) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در پایان معاملات دوشنبه اغلب صف‌های فروش جمع آوری شد و تنها 3 نماد صف فروش داشتند. بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد حپترو (شرکت حمل و نقل پتروشیمی) تعلق داشت که ارزش آن 225 میلیون تومان بود. پس از حپترو، نمادهای میهن و ثاباد صف فروش داشتند. 

 رشد معاملات خُرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 78 هزار و 286 میلیارد تومان افزیش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 70 هزار و 372 میلیارد تومان بود که 90 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 25 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 562 میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در 10 روز کاری اخیر است. 

 جدول معاملات

در معاملات امروز نماد شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 145 میلیارد تومان بود. 

پس از شپنا، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و شتران رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد نوری و خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد 724 میلیون و 320 هزار و 38 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد خگستر و پارس نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس