به گزارش اکوایران، در معاملات روز شنبه بیست و یکم خرداد، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش 2 هزار و 11 واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و 518 هزار و 287 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با افت هزار و 536 واحدی در سطح 419 هزار و 865 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 30 واحد پائین آمد و در سطح 20 هزار و 915 واحد قرار گرفت. 

جریان پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 398 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 35 میلیارد تومان بود. پس از فملی، نمادهای شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

بورس

نمادهای پیشران

امروز نمادهای «خودرو»، «وبصادر» و «وتجارت» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «فارس»، «فملی» و «شاراک» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «دماوند»، «ودی» و «بگیلان» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فجهان»، «شرانل» و «ومهان» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خودرو و خگستر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز ددانا، کایزد و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

در اولین روز معاملاتی هفته، قیمت سهام اغلب نمادهای خودرویی و بانکی کاهش یافت و گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» قرمزترین گروه‌های بازار سهام بودند.

رشد ارزش معاملات خُرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 398 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 930 میلیارد تومان بود که 26 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 9 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 749 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 54 درصد کاهش یافت و 32 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 70 درصد افت کرد و در رقم 53 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد فلوله (شرکت لوله و ماشین سازی ایران) با صف‌ خرید 8 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فلوله، نمادهای حپترو (شرکت حمل و نقل پتروشیمی) و پخش (شرکت پخش البرز) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد سبزوا (شرکت سیمان لار سبزوار) تعلق داشت که ارزش آن 6 میلیارد تومان بود. پس از سبزوا، نمادهای فنورد، زگلدشت، خزر و فروسیل بیشترین صف فروش را داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس