به گزارش اکوایران شاخص PPI برای ماه مه برابر 6.4 درصد اعلام شد؛ به این ترتیب شاخص قیمت تولیدکننده چین که معیاری از هزینه تولیدکننده درب کارخانه است در این ماه نسبت به زمان مشابه در سال قبل رشدی 6.4 درصدی داشت. این رقم کمترین میزان رشد شاخص قیمت تولیدکننده چین پس از مارس 2021 است. افت نرخ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و کاهش تقاضا برای کالا در چین به دلیل محدودیت قرنطینه‌های کرونایی در این کشور باعث شد تا رشد شاخص PPI برای هفتمین ماه متوالی کاهشی باشد و به کمترین میزان ظرف 15 ماه اخیر برسد.

Untitled-1

کاهش چالش عرضه به کمک تولیدکنندگان چینی آمد

کاهش آمار مبتلایان به کرونا در چین در ماه مه میلادی باعث شد تا از چالش‌های زنجیره عرضه جهانی کاسته شود؛ این امر با کاهش هزینه تولید صنعتی در چین از عقبگرد شاخص PPI حمایت کرد.  

دونگ لیجوان، آمارگر ارشد در NBS (اداره آمار ملی چین) می‌گوید: بخشی از کاهش رشد PPI سالانه چین در ماه مه امسال به بالا بودن این شاخص در سال قبل بازمی‌گردد. وی معتقد است بالا بودن شاخص قیمت تولیدکننده چین در ماه ژوئن، جولای و آگوست سال 2021 می‌تواند باعث شود تا این شاخص در ماه‌های پیش‌رو رشدی محدود داشته باشد. با این وجود ریسک‌هایی همچون تنش‌های ژئوپلیتیکی، طولانی شدن اختلال در زنجیره تامین جهانی و احتمال افزایش تقاضا برای انرژی در این کشور در اوج تابستان می‌تواند کاهش رشد شاخص PPI را محدود کند.

افول اقتصادی حامی بازگشت تورم چین

اگرچه کاهش هزینه تولیدکننده در چین در وهله اول  داده اقتصادی مثبتی تلقی می‌شود، اما به گفته برخی تحلیلگران می‌تواند بیانگر فشار نزولی دیگری بر دومین اقتصاد جهان نیز باشد. درواقع بخشی از این کاهش قیمت تولیدکننده با افت تقاضا حمایت شده و بنابراین نشان از عقبگرد اقتصادی این کشور دارد.

به این ترتیب تحلیلگران چینی خواستار سیاست‌های حمایتی به‌منظور رونق بخشی به اقتصاد این کشور برای گذر از بحران هستند. در این شرایط پایین بودن نرخ تورم در چین می‌تواند دست دولت چین برای افزایش محرک پولی و مالی را باز بگذارد.