به گزارش اکوایران و به نقل از مدیریت عملیات بازار فرابورس ایران، فردا چهارشنبه ۱۱ خرداد ماه، ۳۴ میلیون و ۳۰۰ هزار از سهم شرکت فرانسوز یزد در نماد «کایزد» در بازار فرابورس عرضه می‌شود.

مدیریت عملیات بازار فرابورس ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده «پیرو اطلاعیه شماره ۳۷۹۰/الف/۰۱ مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۰۷ این شرکت، فردا چهارشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۱۱ تعداد 34 میلیون و 300 هزار سهم از سهام شرکت فرانسوز یزد (سهامی عام) برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران در نماد معاملاتی «کایزد۱» به روش حراج به سرمایه‌گذاران واجد شرایط، عرضه می‌گردد.»

عرضه به روش حراج

در عرضه نماد کایزد1 تنها سرمایه گذاران واجد شرایط به روش حراج می‌توانند شرکت کنند. صندوق‌های خریدار این عرضه اولیه، تا ۹۰ روز پس از عرضه امکان فروش ۵۰ درصد از سهام را نخواهند داشت. عموم مردم در این عرضه امکان مشارکت ندارند و سهام کایزد فقط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک (Mutual Fund) ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار عرضه می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک چیست؟

صندوق سرمایه گذاری مشترک نوعی ابزار مالی است که از مجموعه‌ای از پول جمع آوری شده از تعداد زیادی از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در اوراق بهادار مانند سهام، اوراق بدهی، ابزارهای بازار پول و سایر دارایی‌ها تشکیل شده است. 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به سرمایه‌گذاران خُرد امکان دسترسی به پرتفویی از سهام، اوراق بدهی و سایر اوراق بهادار را می‌دهند. بنابراین، هر سهامدار به طور متناسب در سود یا زیان صندوق مشارکت دارد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در تعداد زیادی اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود و زیان صندوق بر اساس تغییر در کل ارزش بازار صندوق ردیابی می‌شود. 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله

صندوق ETF نیز سازوکاری مشابه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارد ولی می‌توان واحدهای آن‌ها را مانند سهام شرکت‌ها معامله کرد. برخی از این صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله می‌توانند دنباله‌روی یک بازار، یک صنعت یا کالای خاص باشند. 

صندوق قابل معامله در بورس (ETF) نوعی از اوراق بهادار سرمایه گذاری تلفیقی است که بسیار شبیه به یک صندوق سرمایه گذاری مشترک عمل می کند. به طور معمول، ETF ها یک شاخص، بخش، کالا یا سایر دارایی‌های خاص را ردیابی می کنند، اما بر خلاف صندوق های سرمایه گذاری مشترک، ETF ها را می‌توان همانند سهام در بورس خرید یا فروخت.