به گزارش اکوایران ، در معاملات روز سه‌شنبه 10 خرداد ماه، شاخص کل بورس پایتخت 5 هزار و 331 واحد رشد کرد. 59 درصد از نمادهای بازار سهام افزایش قیمت داشتند و شاخص کل هم وزن 3 هزار و 122 واحد رشد کرد.

در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 542 هزار و 712 واحد قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه 5 هزار و 331 واحد صعود کرد. 

شاخص هم‌وزن نیز امروز روند صعودی داشت و در پایان معاملات با رشد 3 هزار و 122 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 428 هزار و 321 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس  با 63 واحد افزایش به رقم 21 هزار و 412 واحد رسید. 

بورس

مازاد تقاضا در پایان معاملات سه‌شنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 39 درصد افزایش یافت و 71 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 33 درصد افت کرد و در رقم 196 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد قچار (شرکت قند چهارمحال) با صف‌ خرید 52 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از قچار، نمادهای فغدیر (شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان) و قثابت (شرکت قند ثابت خراسان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) تعلق داشت که ارزش آن 18 میلیارد تومان بود. پس از وآذر، نمادهای شاملا، سصفها، ثالوند و سنیر بیشترین صف فروش را داشتند. 

غلبه سمت نزولی بازار 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 358 نماد رشد قیمت داشتند و 247 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 59 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 41 درصد بازار افت قیمت داشتند.  

خروج سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 13 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام فغدیر (شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 180 میلیارد تومان بود. پس از فغدیر، نمادهای جم (شرکت پتروشیمی جم) و غزر (شرکت صنعتی زر ماکارون) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کرد. پس از بپاس، نمادهای فملی، وبملت، تاپیکو و پالایش بیشترین خروج سرمایه حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار

امروز نمادهای پالایشی و بانکی دو سر طیف بازار قرار داشتند. قیمت سهام اغلب نمادهای پالایشی‌ افزایش یافت و در سوی دیگر بانکی‌ها قرمزترین گروه بازار بودند. در کنار پالایشی‌ها، دو گروه «محصولات غذایی» و «قند و شکر» سبزترین گروه‌های بازار در روز سه‌شنبه بودند. 

نمادهای «شپنا»، «فملی» و «شبندر» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «وتجارت»، «وبصادر» و «خودرو» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «فغدیر»، «آریا» و «غصینو» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «کزغال»، «خدیزل» و «پخش» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس آسیاتک صدرنشین است و شستا و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فغدیر، مدیریت و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 27 هزار و 254 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 21 هزار و 379 میلیارد تومان بود که 78 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 11 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 349 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 2 ماه اخیر از 10 فروردین‌ ماه به این سو است. 

 بیشترین ارزش معاملات 

در معاملات امروز نماد فغدیر (شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 279 میلیارد تومان بود. 

پس از فغدیر، نماد شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و آسیاتک رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شستا و خگستر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام شستا با تعداد 571 میلیون و 424 هزار و 466 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد کرمان تعلق داشت. نمادهای فاذر و وتجارت نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس