به گزارش اکوایران، هند در هفته گذشته خبر از ممنوعیت صادرات گندم از این کشور داد. این خبر در شرایطی که بازار غلات در هفته‌های اخیر اندکی روی آرامش را به خود دیده، سیگنالی افزایشی برای بازار به ارمغان آورد.

هند از تحولات اقتصادی جهان مصون نمی‌ماند

دولت هند هفته گذشته خبر از ممنوعیت صادرات گندم از این کشور به منظور تنظیم بازار دخلی داد. البته دولت هند می‌گوید با توجه به سهم حداکثر یک درصدی هند در صادرات گندم جهانی، این ممنوعیت نمی‌تواند به صعود قیمت گندم منجر شود.

قیمت گندم در بازار داخلی چین در سال جاری میلادی رشد 6 تا 7 درصدی داشت؛ این در حالی است که در این بازه زمانی بهای گندم در بازارهای جهانی با افزایش 30 تا 40 درصدی روبرو شده است. دولت هند می‌گوید، جلوگیری از سرایت رشد جهانی قیمت غلات در بازار داخلی چین به سادگی میسر نیست. اقتصاد هند نمی تواند از تحولات جهانی مصون بماند.

افزایش گرما در هند باعث شده تا ریسک کاهش تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم در هند مطرح شود؛ اما سران دولتی هند رشد قیمتی ایجاد شده در بازار داخلی این کشور را متوجه ریسک کاهش تولید ندانسته و می‌گویند افزایش قیمت جهانی عامل این رشد قیمتی است.

فرصت صادراتی که از کف کشاورزان هندی می‌رود

ممنوعیت صادرات گندم همزمان با صعود جهانی قیمت این محصول، مخالفانی دارد. مخالفان با این ممنوعیت می‌گویند، زمان صعود جهانی قیمت‌ها، فرصت مناسبی برای صادرات و بهبود سودآوری کشاورزان است.

آشوک گولاتی از شورای تحقیقات روابط اقتصادی بین‌المللی هند می‌گوید: چرا دولت اجازه استفاده کشاورزان از فرصت رشد قیمت جهانی را نمی‌دهد؟ وی ادامه می‌دهد: اگر دولت بخواهد انبارهای گندم را پر کند، بهتر است قیمت پیشنهادی به کشاورازن را افزایش دهد. به گفته گولاتی، بسیاری از کشاورزان در انتظار پیشنهاد قیمت بالاتر از فروش محصول خود اجتناب می‌کنند.

فشار بر طبقه کارگر برای کاهش نرخ گندم

گولاتی می‌گوید: دولت با هدف کاهش فقر، از افزایش قیمت گندم جلوگیری می‌کند، اما واقعیت آن است که فروش گندم ارزان باعث کاهش دستمزد کارگران مزارع شده و این موضوع بر میزان فقر در جامعه می‌افزاید. در این شرایط آزادسازی قیمت و اعطای یارانه به فقرا بهترین راه حل برای حمایت از مردم فقیر است.