به گزارش اکوایران، حجم معاملات رینگ پلیمری در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در هفته ابتدایی خرداد ماه افزایش یافت؛ به نحوی که در بازه زمانی یک هفته از دوم تا هشتم خرداد ماه حدود 84 هزار تن محصول پلیمری از این بازار مورد معامله قرار گرفت.

صعود حجم فروش هفتگی

در حالی در اولین هفته از خرداد امسال بالغ بر 80 هزار تن مواد اولیه پلیمری از بازار فیزیکی بورس کالای ایران به فروش رفت که میانگین حجم فروش هفتگی این محصولات در سال گذشته برابر 71 هزار و 800 تن بود و به این ترتیب این هفته حجم فروش محصول از این بازار حدود 16 درصد بالاتر از میانگین هفتگی فروش در سال قبل بود.

البته حجم فروش مواد اولیه پلیمری در هفته پایانی اریبهشت حتی از این رقم بالاتر بود؛ اما جهش حجم معاملات در هفته پایانی اردیبهشت به دلیل تعطیلی چند روزه هفته قبل و انتقال معاملات به هفته مذکور رخ داد.

مثبت شدن انتظارات تورمی در بازار داخل، در حالی که نرخ ارز نیمایی روندی کاهشی دارد، از مهم‌ترین دلایل افزایش حجم فروش مواد اولیه پلیمری در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در هفته ابتدایی خرداد ماه بود. اگرچه نرخ ارز نیمایی تعیین‌کننده قیمت‌های پایه برای عرضه محصول در بازار فیزیکی بورس کالای ایران است، اما نوسان نرخ ارز در بازار آزاد به خریدهای معامله‌گران در بازارهای مالی و کالایی کشور جهت می‌دهد. در این شرایط ایجاد روند کاهشی در بازار ارز نیمایی در حالی که نرخ ارز آزاد افزایشی است باعث شد تا صنایع تکمیلی بخش پتروشیمی بر خرید مواد اولیه خود در هفته ابتدایی این ماه بیفزایند.

سیگنال‌های جهانی، حامی رشد قیمت

نوسان بهای نفت در بازار جهانی یکی از سیگنال‌های جهت‌دهنده به رفتار معامله‌گران مواد اولیه پتروشیمی در هر بازاری است؛ چرا که عمده این محصولات نوسان نرخی همگرا با قیمت نفت دارند. هفته گذشته اتحادیه اروپا، روسیه را تهدید کرد که در صورت ادامه جنگ با اوکراین، واردات نفت این کشور را تحریم خواهد کرد. اگرچه با توجه به وابستگی اروپا به نفت اتحادیه اروپا بعید به نظر می‌رسد که این تهدید عملیاتی شود، اما این خبر سیگنالی افزایشی برای بازارهای وابسته به نفت به همراه داشت و متقاضیان محصولات این حوزه‌ها را برای خرید بیشتر ترغیب کرد. این سیگنال از جمله دلایل افزایش حجم فروش محصولات پلیمری از بازار فیزیکی بورس کالای ایران در هفته ابتدایی خرداد ماه بود.

Untitled