به گزارش اکوایران، امروز معاملات بازار با نزول شاخص‌ها آغاز شد و در یک ساعت ابتدایی شاخص کل بورس حدود 18 هزار واحد تنزل کرد.

در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز شنبه 19 هزار و 374 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 534 هزار و 28 واحد رسید. 

شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز 7 هزار و 697 واحد نسبت به روز شنبه پائین آمد و در رقم 424 هزار و 845 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 132 واحد افت کرد و به رقم 21 هزار و 265 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 195 نماد رشد قیمت داشتند و 434 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 31 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 69 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 646 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته افزایش 43 درصدی داشته است. گروه‌ فلزات اساسی بیشترین سهم را از خروج پول حقیقی داشت. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 39 میلیارد تومان بود. پس از فملی، نمادهای فایرا (شرکت آلومینیوم ایران) و حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای «فولاد»، «کچاد» و «وامید» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «بوعلی»، «نوری» و «سآبیک» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «هرمز»، «مارون» و «غصینو» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فغدیر»، «ددانا» و «وسپهر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سآبیک صدرنشین است و آسیاتک و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز ددانا، کرمان و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای بازار افت کرد. گروه‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، مخابرات، استخراج کانه‌های فلزی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی قرمزترین گروه‌ها در معاملات امروز بودند. 

مازاد تقاضا در پایان معاملات یکشنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 37 درصد کاهش یافت و 142 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 15 درصد رشد کرد و در رقم 476 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد فغدیر (شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان) با صف‌ خرید 144 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از فغدیر، نمادهای ددانا (شرکت داروسازی دانا) و سآبیک (شرکت سیمان آبیک) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد قثابت (شرکت قند ثابت خراسان) تعلق داشت که ارزش آن 15 میلیارد تومان بود. پس از قثابت، نمادهای آسیاتک، سنیر، کدما و غدام بیشترین صف فروش را داشتند. 

افت ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 8 هزار و 154 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 731 میلیارد تومان بود که 21 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 8 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 279 میلیارد تومان رسید

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 168 میلیارد تومان بود. 

پس از خگستر، سآبیک بیشترین ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد حکشتی و آسیاتک در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد 882 میلیون و 337 هزار و 666 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد خگستر و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس