به گزارش اکوایران ، روز چهارشنبه شاخص کل بورس معاملات را صعودی آغاز کرد و بالاتر از سطح روز گذشته ایستاد. در پایان معاملات شاخص کل بورس به رقم یک میلیون و 564 هزار و 477 واحد رسید که نسبت به روز سه‌شنبه 8 هزار و 788 واحد بالا‌تر ایستاده است.

امروز شاخص کل هم‌وزن نیز رشد کرد و در پایان معاملات 5 هزار و 566 واحد نسبت به روز سه‌شنبه بالا آمد و در رقم 436 هزار و 794 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 168 واحد صعود کرد و به رقم 21 هزار و 488 واحد رسید. 

شپنا؛ پیشتاز بازار

امروز شپنا پیشتاز بازار بود. شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت، بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد و بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشت. 

امروز نمادهای کامودیتی‌محور گروه فلزات اساسی بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. «فولاد»، «فملی» و «فخوز» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «شپنا»، «رمپنا» و «اخابر» بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «فزر»، «حگهر» و «فجهان» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «وسپهر»، «غصینو» و «ددانا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس آسیاتک صدرنشین است و سآبیک و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز ددانا، کرمان و فزر پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

بورس

دو سمت صعودی و نزولی بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 495 نماد رشد قیمت داشتند و 159 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 75 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 25 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

ورود پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار پس از 6 روز مثبت شد و 134 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. گروه‌ فراورده‌های نفتی و کک بیشترین سهم را از ورود پول حقیقی داشت. 

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 64 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهای اخابر (شرکت مخابرات ایران) و سآبیک (شرکت سیمان آبیک) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

مازاد تقاضا در بورس

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 86 درصد کاهش یافت و 8 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 6 درصد افت کرد و در رقم 689 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد سآبیک (شرکت سیمان آبیک) با صف‌ خرید 144 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سآبیک، نمادهای ددانا (شرکت داروسازی دانا) و زکشت (شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در پایان معاملات چهارشنبه اغلب صف‌های فروش جمع‌آوری شدند و تنها 2 نماد صف فروش داشتند. فنورد (شرکت نورد و قطعات فولادی) و سدشت (شرکت سیمان دشتستان) دو نماد با صف فروش بودند. 

ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 604 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 444 میلیارد تومان بود که 6 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 12 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 939 میلیارد تومان رسید. 

جدول معاملات

در معاملات امروز نماد شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 219 میلیارد تومان بود. 

پس از شپنا، آسیاتک بیشترین ارزش معاملات را داشت و نماد حکشتی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن وخارزم و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز شستا با تعداد 877 میلیون 161 هزار و 322 سهم در صدر قرار گرفته است. کرمان در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد شپنا و خساپا در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس