به گزارش اکوایران تصمیم دولت پکن در کاهش 15 واحدی نرخ بهره وام 5 سال در این کشور از 4.65 درصد به 4.45 درصد که بزرگترین کاهش نرخ بهره طی یک مرحله پس از سال 2019 بود، از رشد قیمتی سنگ‌آهن در بازار داخلی چین حمایت کرد. در روز جمعه بیستم ماه مارس بهای هر تن سنگ‌آهن وارداتی به بنادر شمالی چین به 136 دلار و 25 سنت صعود کرد؛ در اولین روز بازگشایی بازار در هفته جاری این روند افزایش قیمت حفظ نشد، اما نوسان قیمتی سنگ‌آهن محدود بود به نحوی که این محصول تا 135 دلار و 95 سنت عقب‌نشینی قیمتی داشت.

حمایت اقتصاد چین از بازار سنگ‌آهن

تحلیلگران کاهش نرخ بهره بلند مدت در چین را نشانه عزم دولت این کشور برای تقویت بخش ساخت‌وساز در چین می‌دانند. ساخت‌وساز و صنایع وابسته حدود 25 درصد اقتصاد چین را تشکیل می‌دهد؛ این بخش در ماه‌های اخیر با توجه به سیاست سختگیرانه دولت پکن برای مقابله با کویید صفر و قرنطینه‌های طولانی مدت چندین شهر آسیب جدی دیده است.

لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین هفته گذشته از عزم دولت چین برای بازگرداندن دومین اقتصاد بزرگ جهان به مسیر رشد خبر داد و گفت دولت برنامه‌های برای بازگرداندن دومین اقتصاد بزرگ جهان به مسیر رشد اقتصادی دارد. تفسیر کارشناسان از اظهارات نخست‌وزیر چین، افزایش محرک‌های اقتصادی به امید تقویت تولید بود.

در عین حال نشانه‌هایی از کاهش قرنطینه شانگهای به چشم می‌خورد؛ کاهش قرنطینه و سیاست‌های حمایتی دولت پکن باعث می‌شود که اقتصاد چین در نیمه دوم سال رو به بهبود بگذارد.  همه این اقدامات نویدبخش بهبود تقاضای سنگ آهن و تولید فولاد است، در عین حال عوامل دیگری وجود دارد که باعث می‌شود سنگ‌آهن فضای بیشتری برای رشد داشته باشد.

کاهش عرضه، حامی رشد قیمتی

کاهش عرضه سنگ‌آهن از سوی تولیدکنندگان بزرگ معدنی از جمله استرالیا و برزیل از جمله عواملی است که از رشد قیمت این محصول در بازارهای جهانی حمایت می‌کند.

به گفته تحلیلگران کالایی Kpler، میزان صادرات سنگ‌آهن دریایی استرالیا در ماه مه به حدود 72 میلیون و 450 هزار تن خواهد رسید که این رقم نسبت به میزان صادرات آن در ماه آوریل که برابر 73 میلیون و 480 هزار تن بود کاهشی اندک دارد.

روند مشابهی در بخش عرضه صادراتی برزیل نیز رخ داده است. پیش‌بینی می‌شود که میزان صادرات سنگ‌آهن برزیل در ماه مه به 24 میلیون و 820 هزار تن برسد که این رقم نسبت به میزان صادرات در ماه آوریل که برابر 25 میلیون و 420 هزار تن بود کاهش دارد.

اوکراین بیرون‌بازی تجارت جهانی آهن و فولاد

اوکراین از دیگر بازیگران بازار آهن در دنیا است. این کشور ظرف سال گذشته میلادی حدود 44 میلیون تن سنگ‌آهن را عمدتا به مقصد کشورهای اروپایی صادر کرد. این کشور در رتبه چهارم صادرات سنگ‌آهن دنیا قرار داشت. داده‌های Kpler نشان می‌دهد که میزان صادرات سنگ‌آهن این کشور از ماه مارس به دلیل جنگ با روسیه به صفر رسیده است. حذف اوکراین از عرضه جهانی سنگ‌اهن از دیگر عواملی است که پتانسیل رشد بهای این محصول را دارد.

وضع عوارض صادراتی بر عرضه هندی‌ها

هند از دیگر صادرکنندگان سنگ‌آهن است، البته سهم این کشور در بازار صادراتی به مراتب محدودتر از سایر رقبا است. نشریه آرگوس در گزارشی که این هفته منتشر کرد خبر از وضع عوارض صادراتی 50 درصدی بر روی تمامی محموله‌های سنگ‌آهن این کشور توسط دولت دارد. این عوارض طبیعتا صادرات سنگ‌آهن هندی‌ها را غیر رقابتی کرده و احتمالا به صفر می‌رساند. بر اساس گزارش Kpler، این کشور آسیای جنوبی در ماه آوریل 3 میلیون و 140 هزار تن سنگ‌آهن صادر کرد.

موجودی سنگ‌آهن در بنادر چینی‌ها کاهشی شد

ذخایر سنگ‌آهن بندری چین نیز در هفته های اخیر کاهش یافته که این موضوع از رشد قیمتی این محصول حمایت می‌کند. البته در حال حاضر میزان ذخایر این محصول در انبار بنادر این کشور بالاتر از میزان ذخایر این محصول در زمان مشابه سال 2021 و 2020 است.

موجودی سنگ‌آهن در انبارهای چین در هفته منتهی به 20 ماه مه به 137 میلیون و 250 هزار تن رسید که این رقم نسبت به اوج موجودی ثبت شده در این انبارها که مربوط به 18 فوریه امسال می‌شود کاهش داشته است. در نیمه ماه فوریه 2022 موجودی سنگ‌آهن در انبار بنادر چین به 160 هزار و 950 هزار تن رسید.

در عین حال انتظار میرود که چین پس از عبور از بحران کرونا بر تولید فولاد خود اضافه می‌کند که این امر از رشد قیمتی این محصول حمایت می‌کند.

به‌طور کلی عزم دولت چین برای شتابدهی به رشد اقتصادی چین در نیمه دوم امسال، می‌تواند تقاضا برای سنگ‌اهن را افزایشی کرده و از رشد قیمتی این محصول حمایت کند.