به گزارش اکوایران، شیلی به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ جهانی لیتیوم در دنیا نقشی مهم در تولید باتری خودروهای الکتریکی دارد. در حال حاضر عمده تولید لیتیوم این کشور توسط  دو شرکت خصوصی Albemarle Corp و SQM انجام می‌شود. اما دولت گابریل بوریک، رئیس جمهور جدید چپ‌گرای شیلی درصدد است تا این صنعت را ملی کند.

دولت جدید شیلی با توجه به صعود قیمت لیتیوم در بازارهای جهانی درصدد است تا همانند دولت‌های مکزیک و آرژانتین بر مشارکت خود در بازارهای بیفزاید.

مارسلا هرناندو، وزیر معدن شیلی روز یکشنبه بیست‌ودوم ماه مارس گفت: در حال حاضر یک گروه تخصصی در حال تشکیل است تا بهترین طرح را برای اداره شرکت دولتی تولیدکننده لیتیوم تعریف کند.

وی گفت: امیدواریم تا قبل از پایان سال پیشنهادی برای چگونگی عملکرد این شرکت به عنوان یک موسسه و مدل تجاری که در آن فعالیت خواهد کرد، داشته باشیم.

وزیر معدن شیلی تاکید کرد که دولت مجوز مشارکت سرمایه‌های خصوصی در شرکت را می‌دهد، اما دولت سهامدار اصلی خواهد بود.

گابریل بوریک در ماه مارس به قدرت رسید؛ وی در طول دوران نامزدی ریاست جمهوری شیلی اظهار کرد که شیلی نباید مجدد مرتکب اشتباه تاریخی خصوصی‌سازی مجدد منابع خود شود و بر علاقه خود برای ایجاد شرکتی دولتی برای توسعه اکتشاف، استخراج و تولید لیتیوم تاکید کرد.

هرناندو افزود که لیتیوم به عنوان بخشی از برنامه مالیاتی دولت نخواهد بود و در برنامه‌های دریافت حق امتیاز از معادن گنجانده نمی‌شود. طبق ارزیابی‌های ما، لیتیوم صنعتی چندان بالغ نبوده و پیچیدگی‌های فراوانی دارد.