به گزارش اکوایران، بهای پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه در هفته آینده منتهی به روز یکشنبه اول خرداد با ترکیبی از کاهش و افزایش قیمت در محصولات مختلف اعلام شد؛ هر چند تعداد محصولاتی که با افت قیمت روانه بازار شدند به مراتب بالاتر از تعداد محصولاتی بود که قیمت پایه عرضه آن‌ها افزایشی بود.

عقبگرد قیمت جهانی در هفته قبل مهم‌ترین دلیل قرمزپوشی جدول قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی برای هفته جاری است. البته این هفته، نرخ ارز نیمایی در نظر گرفته شده در تعیین بهای پایه محصولات پتروشیمی نیز کاهش 0.17 درصدی داشت که این افت هر چند اندک نیز از عقبگرد قیمت‌های پایه حمایت کرد.

بیشترین کاهش قیمت پایه میان محصولات پلیمری مربوط به PVC-S57 بود که 6.4 درصد از نرخ این محصول ظرف هفته جاری کاسته شد. در شرایطی که جریان غالب در معاملات محصولات پلیمری کاهشی بود؛ قیمت پلی‌اتیلن ترفتالات بطری به میزان 1.6 درصد افزوده شد.

کاهش قیمت‌های پایه برای عرضه در هفته جاری، در شرایطی که روند عقبگرد قیمت جهانی محصولات گروه انرژی نیز متوقف شده و حتی افزایشی شده می‌تواند، متقاضیان را برای افزایش خرید از بازار پلیمری‌ها در روزهای پیش‌رو ترغیب کند.

تقابل سیگنال‌های مثبت و منفی در بازار شیمیایی‌ها

جریان غالب در قیمت محصولات پایه گروه شیمیایی برای عرضه در هفته جاری نیز کاهشی بود. افت نرخ ارز نیمایی و کاهش بهای خوراک مایع و گاز در بازارهای جهانی از این عقبگرد قیمتی حمایت کرد. در میان محصولات زیرگروه شیمیایی این هفته بیشترین افت نرخ شامل حال اوره پریل شد به نحوی که 8.21 درصد از قیمت پایه این محصول کاسته شد.

البته تمامی محصولات گروه شیمیایی نیز این هفته با کاهش قیمت روانه بورس کالا نمی‌شوند. بیشترین رشد قیمت پایه در هفته جاری مربوط به اسید استیک است که این محصول با افزایش نرخ 7.7 درصدی روانه بازار شد.