به گزارش اکوایران، وال استریت روز پایانی هفته گذشته را افزایشی به اتمام رساند، البته این افزایش ارزش نتوانست از عقبگرد هفتگی شاخص‌های اصلی بازار سهام ایالات متحده آمریکا در هفته منتهی به روز جمعه سیزدهم ماه مه جلوگیری کند.

شاخص S&P500 شمشین هفته ضرر متوالی هفتگی را به پایان رساند و به این ترتیب این شاخص بورسی طولانی‌ترین روند شکست از پاییز 2012 را تجربه کرد. شاخص نزدک نیز هفته اخیر را با ضرر به پایان رساند و به این ترتیب این شاخص بورسی طولانی مدت‌ترین زیان پس از بهار 2011 را به ثبت رساند. شاخص داوجونز نیز با عقبگرد ارزش برای هفتمین هفته متوالی با بیشترین دوره افت ارزش پس از اواخر زمستان 1980 روبرو شد.

بازار وال‌استریت افزایشی می‌ماند؟

اگرچه شاخص‌های اصلی بازار سهام هفته منتهی به روز جمعه سیزدهم ماه مه را کاهشی به پایان رساندند، اما روند نوسان ارزش در روز جمعه متفاوت بود به نحوی که در این روز شاخص نزدک با افزایش 3.8 درصدی، شاخص S&P500 با رشد 2.39 درصدی و شاخص داوجونز با افزایش 1.47 درصدی روبرو شد.

حال این سوال مطرح است که بازگشت بازارها به مسیر رشد ارزش، ادامه‌دار می‌شود؟ آیا سرمایه‌گذاران به این باور رسیده‌اند که عقبگرد قیمتی در بازار به پایان رسیده و یا این افزایش ارزش در بازار تثبیت نمی‌شود.

الیور پورشه، معاون ارشد Wealthspire Advisors در نیویورک گفت: اگر یک یا دو هفته دیگر روند کاهش ارزش شرکت‌های سرمایه‌ای ادامه‌دار شود، تعجب نخواهم کرد. اما برای اظهار نظر دقیق باید بازار را به شکل زیربنایی دید؛ چیزی که امروز عیان است آن است که سهام برخی شرکت‌های مطرح به شدت افت کرده است.

سیاست‌های کنترل تورم در ایالات متحده نتیجه‌بخش شد

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، روز پنجشنبه توسط سنای ایالات متحده برای دور دوم برای ریاست بانک مرکزی آمریکا تایید شد. وی پس از ابقا در این مسند از عزم بانک مرکزی ایالات متحده برای مقابله با تورم گفت و افزود معتقد است که اقتصاد آمریکا می‌تواند از رکود در امان بماند.

ظرف هفته گذشته 4 داده اقتصادی ایالات متحده آمریکا یعنی میزان رشد دستمزد، CPI، PPI و قیمت‌های واردات اعلام شد. این آمارها نشان از آن دارد که تورم آمریکا در ماه آوریل نسبت به ماه قبل اندکی کاهش داشته و بنابراین تورم در ماه مارس به اوج خود رسیده است. به این ترتیب می‌توان اذعان کرد که افزیاش نرخ بهره در کنترل تورم در ایالات متحده در حال نتیجه دادن است.

پیتر توز، رئیس مشاور سرمایه‌گذاری چیس در شارلوتزویل، ویرجینیا، گفت که پاول جدیت در کنترل تورم داشت؛ وی متعهد است که تورم را کنترل کند، حتی اگر این سیاست تا حدی دردناک باشد.