به گزارش اکوایران، بازار سهام در ایالات متحده آمریکا در روز پنج‌شنبه پنجم ماه مه و در پی احتمال افزایش مجدد نرخ بهره در این کشور پس از افزایش 0.5 درصدی در ماه مه قرمزپوش شد. روند کاهش ارزش وال‌استریت در روز جمعه ششم ماه مه نیز ادامه یافت. این در حالی بود که بازار سهام آمریکا در روز چهارشنبه چهارم ماه مه و با منتفی شدن افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره رشد پیدا کرده بود.

فدرال رزرو تا به حال در سال جاری میلادی 2 مرتبه نسبت به رشد نرخ بهره اقدام کرده است؛ در گام ابتدایی ظرف ماه آوریل نرخ بهره در این کشور 0.25 درصد افزایش داشت و در ماه مه نیز بانک مرکزی این کشور نسبت به افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره اقدام کرد و به این ترتیب نرخ بهره به یک درصد رسید. با وجود افزایش 2 مرحله‌ای نرخ بهره در این کشور همچنان رالی صعود تورم ادامه‌دار شده و این موضوع احتمال تشدید سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو را مطرح کرده است. احتمال افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده سقوط وال‌استریت را در روزهای پایانی هفته به همراه داشت.  

عقب‌نشینی شاخص‌های اصلی وال‌استریت

به این ترتیب هر 3 شاخص اصلی وال استریت، سودهای خود را در روز چهارشنبه از دست دادند به نحوی که شاخص نزدک ظرف روز پنج‌شنبه بیشترین افت یک روزه خود پس از ژوئن 2020 را تجربه کرد و ارزش این شاخص در این روز به کمترین میزان پس از نوامبر 2020 رسید.

در عین حال در این روز شاخص داو نیز بدترین عملکرد روزانه را پس از اکتبر 2020 تجربه کرد.

مگان هورنمن، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در Verdence Capital Advisors می‌گوید: سرمایه‌گذاران در حال حاضر به موارد اساسی مانند سود شرکت‌ها نگاه نمی‌کنند و رفتار آن‌ها معمولا احساسی است.

چشم‌انداز افزایش نرخ بهره باعث شده تا سرمایه‌گذاران پتانسیل درآمدی خود در سال آتی را در هاله‌ای از ابهام بدانند و برای خروج از بازار اقدام کنند.

بانک مرکزی ایالات متحده روز چهارشنبه چهارم ماه مه همان‌طور که انتظار می‌رفت، نرخ بهره را نیم درصد افزایش داد و جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، صراحتا افزایش 75 واحدی در نشست آتی را رد کرد.

در این شرایط نگرانی‌ها در مورد حرکت‌های فدرال رزرو، درآمدهای متفاوت برخی شرکت‌های بزرگ فعال در بازار سهام آمریکا، استمرار جنگ میان روسیه و اوکراین و قرنطینه چین به دلیل شیوع کرونا در این کشور مهم‌ترین پارامترهای اثرگذار بر وال‌استریت هستند.