به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز – شنبه 17 اردیبهشت- به روند بازار سهام در روزهای گذشته نگاه می‌کنیم. روز دوشنبه شاخص کل بورس برای سومین روز متوالی صعود کرد و 6 هزار و 311 واحد بالا آمد. شاخص هم‌وزن 3 هزار و 505 واحد رشد کرد و شاخص کل فرابورس کاهش 19 واحدی را پشت سر گذاشت. 

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 285 نماد رشد قیمت و 197 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 59 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 41 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

سهم‌های صعودی

روز دوشنبه در بورس شرکت پاکسان (شپاکسا)، سالمین (غسالم) و سیمان شمال (سشمال) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس (ثپردیس)، شرکت مواد اولیه دارویی البرز بالک (دبالک) و شرکت بیمه دی (ودی) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی 

در بورس شرکت زغال سنگ نگین طبس (کطبس)، شرکت پارس الکتریک (لپارس)، و شرکت مارگارین (غمارگ) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس (غفارس)، شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) و شرکت پتروشیمی ارومیه (شاروم) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد تقاضا‌ی‌ 790 میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات دوشنبه 2 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 75 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 58 درصد کاهش یافت و 7.5 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 50 درصد رشد کرد و در رقم 798 میلیارد تومان ایستاد. 

سهم‌های پُرتقاضا

روز دوشنبه نماد شبریز (شرکت پالایش نفت تبریز) با صف‌ خرید 375 میلیارد تومانی برای دومین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شبریز، نمادهای آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) و شپاکسا (شرکت پاکسان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

 سهم‌های صف فروش

در پایان معاملات دوشنبه 2 نماد صف فروش داشتند. نماد انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نماد لپارس (شرکت پارس الکتریک) صف فروش را داشت. 

بورس

پیش بینی بورس امروز

در هفته گذشته شاخص روند افزایشی داشت و در مجموع سه روز کاری هفته بیش از 10 هزار واحد صعود کرد. در آخرین روز کاری هفته نرخ رشد شاخص بیشتر شد و شاخص 6 هزار و 311 واحد رشد کرد. شپنا، رمپنا، شبندر، شتران، کچاد، فملی، خساپا، تاپیکو، خودرو، بوعلی، کالا، فخاس و فارس از بزرگان سبزپوش بورس بودند که بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل داشتند. 

اما جریان ورود پول حقیقی نیز در روز دوشنبه مثبت شد و 32 میلیارد تومان سرمایه حقیقی وارد بازار شد. از سوی دیگر در پایان معاملات روز دوشنبه ارزش صف‌های خرید 790 میلیارد تومان بیشتر از صف‌های فروش بود و بازار با مازاد تقاضا بسته شد.

این در حالی است که مطابق تقویم شمسی روز دوشنبه تعطیل بود اما با رؤیت نشدن هلال ماه عید فطر به روز سه‌شنبه منتقل شد. پیش بینی می‌شد حجم و ارزش معاملات کم شود و میل به عرضه در بازار افزایش یابد، اما پول حقیقی وارد بورس شد و رشد شاخص نسبت به روزهای قبل بیشتر بود. نمادهای پالایشی و خودرویی بیشترین ارزش معاملات را داشتند و سبزترین گروه‌های بازار سهام بودند. 

در روزهای پیش رو بازار چشم انتظار انتشار گزارشات مالی شرکت‌هاست. رفته رفته گزارشات مالی دوره‌ای شرکت‌ها منتشر می‌شود و بر قیمت سهام این شرکت‌ها اثر خواهد گذاشت. در میان مدت نیز با نزدیک شدن به فصل مجامع بورسی تصمیمات مجامع برای تقسیم سود و یا افزایش سرمایه موجب تغییرات قیمتی خواهد شد. تحلیل‌گران به طور کلی معتقدند که بورس تا برگزاری مجامع کم و بیش به صعود ادامه می‌دهد اما در فصل مجامع بازار با تعدیل مواجه خواهد بود.

بورس