به گزارش اکوایران، بهای اغلب کالاهای پایه در روز دوشنبه 25 آوریل وارد مسیر کاهش نرخ شد به نحوی که بازار کامودیتی‌ها قرمزپوش شد. شیوع کرونا در چین و اعمال قرنطینه‌های سختگیرانه در این کشور ظرف ماه‌های ابتدایی سال 2020 به سقوط نرخ کالاهای پایه منجر شد؛ حال با گذشت بیش از 2 سال از شیوع کرونا در دنیا، مجدد کرونا به شکل گسترده‌ای در چین گسترش یافته و پس از قرنطینه حدود یک ماهه در شانگهای، احتمال قرنطینه پکن نیز مطرح شده است. خبر افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در شهر پکن و قرار گرفتن پایتخت چین در وضعیت اضطراری باعث شد تا بازارهای کالایی در اولین روز از هفته پایانی آوریل از سکه افتاده و بهای اغلب کامودیتی‌ها کاهشی شود.

افت تقاضای چینی به از سکه افتادن کامودیتی‌ها انجامید

شاخص LME Index که شاخصی از نوسان نرخ فلزات پایه در بورس فلزات لندن است در روز 25 آوریل کاهشی 3.8 درصدی را به ثبت رساند. در این روز از نرخ آلومینیوم، مس، روی، قلع، نیکل و سرب در بازارهای کالایی دنیا از جمله بورس فلزات لندن، بورس شانگهای و معاملات کامکس کاسته شد. چین به‌عنوان بزرگترین اقتصاد کالا محور دنیا بزرگترین مصرف‌کننده کالاهای پایه در دنیا است. این کشور به تنهایی حدود 50 درصد کالاهای پایه در دنیا را مصرف‌ می‌کند که بخش قابل توجهی از این کالاها از طریق واردات تامین می‌شود. قرنطینه در استان‌های مختلف این کشور باعث می‌شود تا میزان تقاضا برای کالاهای پایه کاهش داشته باشد و این افت تقاضا زمینه سقوط نرخ را فراهم می‌کند.

در روز 25 آوریل نرخ نفت خام ایالات متحده آمریکا نیز کاهشی 3.4 درصدی را به ثبت رساند و در حالی که کانال 100 دلاری را از دست داد تا 98 دلار به ازای هر بشکه عقب نشست.

تاثیر کاهش ارزش یوآن بر بازارهای کالایی

هفته گذشته بانک مرکزی چین نسبت به کاهش 2.7 درصدی ارزش یوآن اقدام کرد؛ روند کاهش ارزش پول ملی سیاستی معمول در چین برای تقویت بازارهای صادراتی تلقی می‌شود که البته معمولا دولت این کشور اخذ این سیاست را کتمان می‌کند. روند کاهش ارزش یوآن در هفته پایانی آوریل نیز ادامه‌دار شد و بانک خلق چین روز دوشنبه 25 آوریل نیز نسبت به کاهش 0.58 درصدی ارزش یوآن اقدام کرد.

افزایش سهم چین در بازارهای صادراتی اولین و واضح‌ترین اثرگذاری کاهش ارزش یوآن است؛ اما این تصمیم چه تاثیری بر بازارهای کالایی خواهد گذاشت؟

چین بزرگترین واردکننده کامودیتی‌ها در دنیا است، بنابراین کاهش ارزش یوآن باعث می‌شود تا اگرچه صادرات محصولات چینی برای خارجی‌ها ارزان شود، وادرات مواد اولیه به این کشور گران شود. بنابراین اخذ این سیاست احتمال افت تقاضا برای کالاهای پایه را در این کشور مطرح کرده و از تضعیف نرخ حمایت می‌کند.

اگرچه کاهش ارزش یوآن باعث گران شدن واردات مواد اولیه برای تولیدکنندگان چینی منجر می‌شود، اما دولت این کشور مجدد درصدد برآمده تا این سیاست را اخذ کند. به نظر می‌رسد که عقب افتادن چین از برنامه رشد اقتصادی از مهم‌ترین دلایل اخذ چنین سیاستی باشد. در واقع چینی‌ها درصدد هستند تا با افزایش صادرات بخشی از کاهش رشد اقتصادی خود را جبران کنند.

افت رشد اقتصادی بلای جان بازار کامودیتی‌ها شد

بیش از یک ماه از شیوع موج جدید کرونا و اعمال قرنطینه‌های سختگیرانه در این کشور می‌گذرد. اعمال این قرنطینه‌ها تا به این جای کار نتوانسته از سرایت این ویروس جلوگیری کند اما ضربه کاری به اقتصاد چین زده است. در این شرایط دولت چین اصرار دارد تا سیاست کرونا صفر را با جدیت دنبال کند. سیاستی که اخذآن آسیبی جدی به کسب‌و‌کار و اقتصاد در چین زده است. موسسه نامورا (Namura) روز جمعه پیش‌بینی قبلی خود در خصوص رشد اقتصادی چین در سه‌ماه دوم سال‌جاری میلادی را از 3.4 درصد به 1.8 درصد کاهش داد. این موسسه پیش از این برآورد کرده بود که چین در سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی 4.3 درصدی داشته باشد؛ اما این برآورد را نیز به 3.9 درصد تقلیل داد.  افت رشد اقتصادی چین به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور دنیا که مصرف‌کننده حدود ۵۰‌درصد کامودیتی‌‌‌ها در دنیاست، می‌‌‌تواند به افت تقاضا برای کالاهای پایه منجر شود که این موضوع سیگنال کاهشی قوی برای بازارها به همراه خواهد داشت.