به گزارش اکوایران، قیمت روغن سویا در روز جمعه 22 آوریل پس از آنکه اندونزی صادرات روغن پالم را ممنوع کرد، به بالاترین رکورد تاریخی خود رسید که این موضوع نگرانی‌ها در خصوص کاهش عرضه جهانی روغن‌های گیاهی جایگزین را تشدید کرد.

گوستاوو ایدیگوراس، رئیس اتاق تولید و صادرات غلات CIARA-CEC آرژانتین، به رویترز گفت: رکوردشکنی نرخ روغن پالم بر قیمت سایر روغن‌های گیاهی اثر می‌گذارد که این موضوع خبر خوبی برای آرژانتین است.

وی افزود: اما این خبر بدی برای بازار داخلی است. وی ادامه داد: با فعالان این صنعت توافق کرده‌اند تا یارانه‌های اضافه‌ای را برای پایین نگه‌داشتن قیمت‌های داخلی بپردازند.

آرژانتین، بزرگترین صادرکننده سویای فرآوری شده در جهان و دومین صادرکننده ذرت به بازارهای جهانی است. این کشور از مکانیسم‌های مختلفی همچون وضع عوارض صادراتی برای کنترل قیمت در بازار داخل و مهار تورم استفاده می‌کند. تورم سالانه آرژانتین به 55 درصد رسیده که این تورم ناشی از هزینه‌های مواد غذایی است.

دولت آرژانتین به تازگی نرخ عوارض صادراتی سویا و کونجاله را در این کشور از 31 درصد قبلی به 33 درصد افزایش داده تا به این ترتیب بتواند از استمرار تورم رو به رشد نرخ مواد غذایی جلوگیری کند.

آگوستین تجهدا رودریگز، اقتصاددان ارشد در بورس غلات بوئینوس آیرس، گفت: ممنوعیت صادرات روغن پالم از سوی اندونزی می تواند فرصتی را برای آرژانتین باز کند.

وی به رویترز گفت: آرژانتین می تواند با تامین کشورهایی که به واردات روغن پالم از اندونزی وابسته هستند، سهم بیشتری از تقاضای جهانی را به خود اختصاص دهد. البته وضع عوارض صادراتی و خشکسالی در آرژانیتن ظرف ماه‌های ابتدایی امسال این فرصت را محدود کرده است.

در حال حاضر آرژانتین در حال برداشت محصول سویایی است که در سال گذشته کاشت کرده است. تخمین زده می‌شود میزان برداشت سویا در این کشور به حدود 42 میلیون تن برسد که این رقم نسبت به زمان مشابه در سال قبل کاهش داشته است. خشکسالی مهم‌ترین دلیل کاهش برداشت محصول سویا در آرژانتین است.