به گزارش اکوایران، امروز با آن که در پیش گشایش حجم تقاضای بالایی در بازار دیده می‌شد و ارزش صف‌های خرید به بیش از 800 میلیارد تومان رسیده بود، در ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در 45 دقیقه ابتدایی شاخص بیش از 2 هزار واحد پائین آمد. اما پس از آن شاخص به سمت بالا تغییر جهت داد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز شنبه 7 هزار و 410 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 475 هزار و 55 واحد رسید. 

شاخص هم وزن در پایان معاملات امروز 3 هزار و 345 واحد نسبت به روز شنبه بالا آمد و در رقم 390 هزار و 992 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم سبزپوش شد و 147 واحد رشد کرد و به رقم 20 هزار و 390 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 333 نماد رشد قیمت داشتند و 144 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 70 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 29 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

تداوم ورود سرمایه حقیقی

امروز برای سومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 121 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.   

در معاملات روز یکشنبه بیشترین ورود پول حقیقی همانند روز گذشته به سهام وتوصا (شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 54 میلیارد تومان بود. پس از وتوصا، نمادهای آریا (شرکت پلیمر آریا ساسول) و شجم (شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار سهام

در دومین روز کاری هفته اغلب نمادهای پتروشیمی و شیمیایی رشد قیمت داشتند و گروه «محصولات شیمیایی» سبزترین گروه بازار بود.

نمادهای «فارس»، «نوری» و «وغدیر» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. نکته جالب توجه اینکه فارس به تنهایی هزار و 964 واحد شاخص را بالا کشید. به عبارت دیگر 26 درصد از رشد شاخص به فارس اختصاص دارد. نوری نیز هزار و 78 واحد شاخص را بالا کشید تا سهم این دو نماد پتروشیمی از رشد شاخص در مجموع بیش از 40 درصد باشد.  

در مقابل نمادهای «خودرو»، «کچاد» و «ومعادن» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «شگویا» و «مارون» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «وسپهر»، «کگهر» و «کوثر» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خگستر و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای آریا، کرمان و فرابورس پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

مازاد تقاضا در پایان معاملات یکشنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 17 درصد کاهش یافت و 5 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 16 درصد افت کرد و در رقم 437 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) با صف‌ خرید 33 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ورنا، نمادهای ومهان (شرکت توسعه مالی مهر آیندگان) و غزر (شرکت صنعتی زر ماکارون) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در پایان معاملات امروز اغلب صف‌های فروش جمع آوری شد و تنها یک نماد صف فروش داشتند. نماد انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی) صف فروش 5 میلیارد تومانی داشت. 

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 11 هزار و 263 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 3 هزار و 315 میلیارد تومان بود که 29 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 18 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 911 میلیارد تومان رسید.

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد وتوصا (شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 233 میلیارد تومان بود. 

پس از وتوصا، خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و خساپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد وساپا و خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا با تعداد یک میلیارد و 124 میلیون و 61 هزار و 892 سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خگستر تعلق داشت. دو نماد خودرو و خبهمن نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

بورس