به گزارش اکوایران، CIBC Capital Markets برآورد می‌کند که با وجود اوج‌گیری قیمت فلزات اساسی در ماه‌های سپری شده از سال جاری میلادی، شرکت‌های معدنی تولیدکننده فلزات اساسی احتمالا در 3 ماهه ابتدایی امسال با کاهش درآمد روبرو خواهند شد.

برایس آدامز، تحلیلگر معدن CIBC در یادداشتی تحقیقاتی برای مشتریان گفت: تحریم‌های اقتصادی اعمالی علیه روسیه که با هدف فشار بر این کشور برای توقف حمله به اوکراین وضع شده عامل اصلی صعود نرخ کامودیتی‌ها ظرف 3 ماه ابتدایی سال 2022 و پیش‌بینی کاهش درآمد شرکت‌های فعال در بخش معدن است.

آدامز معتقد است، در حالی که شرکت‌های معدنی فعال در بخش فلزات در سال 2021 سودآوری مناسبی داشتند، در سه ماهه ابتدایی امسال با کاهش حدود 14 درصدی ​​EBITDA روبرو خواهند شد. جنگ احتمالا مصرف بسیاری از فلزات اساسی را با قطع زنجیره تامین کاهش خواهد داد. روسیه بازیگر مهمی در بازار کامودیتی‌ها تلقی می‌شود و سایر کشورهای دنیا نمی‌توانند به سادگی و به سرعت شکاف خلا روسیه را پر کنند. خلا حضور روسیه در تامین جهانی کامودیتی‌ها می‌تواند به رکود در بازارهای جهانی منجر شود و به این ترتیب اگرچه نرخ کامودیتی‌ها در اوج به سر می‌برد اما درآمد شرکت‌های تولیدکننده کاهش پیدا می‌کند.

رکود از سود تولیدکنندگان فلزات اساسی خواهد کاست

تورم جهانی در حال حاضر فراتر از آن چیزی است که پیشتر پیش‌بینی می‌شد. در عین حال جنگ میان روسیه و اوکراین به کاهش صادرات کامودیتی‌ها از این دو کشور منجر شده است. در کنار این موارد چینی‌ها نیز در هفته‌های اخیر با موج جدید کرونا روبرو شده‌اند و مجموع این موارد بخش فلزات اساسی را با چالش رکود روبرو کرده است.  

آدامز در گزارش خود عنوان می‌کند اگرچه موارد یاد شده به رکود در بخش فلزات صنعتی منجر می‌شود اما وضعیت برای تولیدکنندگان مس، زغال‌سنگ متالورژیک و اورانیوم تا حدی بهتر بوده و می‌توان انتظار داشت که تولیدکنندگان معدنی این محصولات در 3 ماهه ابتدایی سال 2022 نیز با رشد درآمد روبرو شوند.

تولیدکنندگان مس، زغال‌سنگ و اورانیوم از کاهش سود مستثنی می‌شوند

بررسی‌های گروه CIBC نشان می‌دهد که هزینه‌های نقدی تولید هر پوند مس در 3 ماهه ابتدایی سال 2022 حدود 17 درصد افزایش داشته است. آدامز می‌گوید که اختلال‌های پراکنده‌ای که در بخش عرضه مس در آمریکای جنوبی رخ داد و  در ادامه چالش‌های لجستیکی جهانی بازارهای مس را محدود نگه داشته است.

آدامز خاطرنشان می‌کند تحریم‌های روسیه، 16 درصد از عرضه جهانی زغال‌سنگ را تحت شعاع قرار می‌دهد و از رشد نرخ این محصول حمایت می‌کند. این افزایش نرخ در 3 ماهه ابتدایی سال 2022 به میزانی قابل توجه بود که می‌تواند نوید رشد درآمد و سودآوری برای شرکت‌های مختلف معدنی تولیدکننده زغال‌سنگ باشد.

در مورد اورانیوم، آدامز معتقد است: این محصول حتی پیش از جنگ اوکراین نیز در وضعیت مطلوبی قرار  داشت و حرکت دنیا به سمت استفاده از انرژی‌های سبز باعث شده بود تا تقاضا برای آن افزایش داشته باشد. در این شرایط تحریم اورانیوم روسیه به سرعت بر نرخ این محصول در بازارهای جهانی اثرگذار شد و زمینه صعود قمیتی آن را فراهم کرد.