به گزارش اکوایران در حالی بازار سهام در ایالات متحده آمریکا ظرف ماه‌های سپری شده از سال 2022 سقوط نسبتا گسترده‌ای را تجربه کرد، سهام بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی، خدمات شهری، کالاهای اصلی مصرفی و املاک و مستغلات تا نیمه ماه آوریل روندی رو به رشد داشت.

جذابیت سهام گروه‌های عنوان شده به خصوص در ماه‌های اخیر قوی‌تر بود؛ چرا که سرمایه‌گذاران نگران هستند که سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و مبارز با افزایش قیمت مصرف‌کننده در این کشور، اقتصاد ایالات متحده را خفه کند. البته همچنان رشد اقتصادی در آمریکا قوی است اما چندین بانک بزرگ وال‌استریت نگرانی‌هایی نسبت به اقدامات تهاجمی فدرال رزرو و تاثیر آن بر رکود اقتصادی در این کشور مطرح کرده‌اند. 

زنگ خطر رکود اقتصادی

بازار خزانه‌داری ایالات متحده نیز در ماه مارس، هنگامی که بازدهی کوتاه مدت برخی از سررسیدهای اوراق قرضه دولتی به نرخی بالاتر از بازدهی اوراق بلندمدت افزایش یافت، سیگنال هشدار دهنده‌ای ارسال کرد. این پدیده که به عنوان منحنی بازده معکوس شناخته می‌شود و معمولا پیش از وقوع رکود اقتصادی چنین اتفاقی رخ می‌دهد. در عین حال، پیامدهای جنگ در اوکراین همچنان یک نگرانی برای سرمایه‌گذاران بازارهای مالی به وجود آورده است.

عملکرد قابل دفاع سهام دفاعی در دوران بحران اقتصادی

والتر تاد، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در گرین‌وود کپیتال، می‌گوید: دلیل عملکرد بهتر سهام‌های دفاعی در شرایط کنونی آن است که مردم تمام این بادهای مخالف را عاملی در جهت رشد ارزش این سهام فعال در این حوزه می‌دانند. در حالی که ارزش S&P 500 در سال 2022 نزدیک به 8 درصد سقوط کرده است، ارزش سهام بخش خدمات شهری بیش از 6 درصد افزایش یافته است، ارزش مواد ضروری مصرفی نیز از ابتدای سال تا نیمه آوریل رشدی 2.5 درصدی داشته است. البته در این بازه زمانی 3 ماه و نیمه ارزش گروه‌های مراقبت‌های بهداشتی 1.7 درصد و ارزش بخش املاک و مستغلات 6 درصد کاهش یافته است.

تحقیقات DataTrek از روند بازار سرمایه ظرف 20 سال گذشته نشان می‌دهد که بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی، آب و برق و مواد مصرفی ضروری در طول دوره‌های عدم اطمینان اقتصادی، بین 15 تا 20 درصد از S&P 500 بهتر عمل کرده‌اند. درواقع سهام دفاعی در گذشته ارزش خود را در زمان بحران ثابت کرده‌اند.

تغییر در استراتژی بزرگان بازار سرمایه

لورن گودوین، اقتصاددان و استراتژیست پرتفوی در نیویورک لایف اینوستمنتز، اعلام کرد که تیم دارایی این شرکت در هفته‌های اخیر پرتفوی خود را به سمت سهام اصلی، مراقبت های بهداشتی و خدمات آب و برق سوق داده و در عوض از سرمایه‌گذاری در بخش مالی و صنعتی اجتناب کرده است. گودوین گفت: سیسات‌های فدرال رزرو تهاجمی‌تر از حد انتظار بود و این موضوع باعث شد تا تغییر در پرتفوی سهام ما نیز سرعت بیشتری به خود بگیرد.

فدرال رزرو در ماه گذشته نرخ بهره را 25 واحد افزایش داد و نشان داده که آماده است تا افزایش بیشتری در نرخ بهره به وجود آورد و در عین حال به سرعت ترازنامه 9 تریلیون دلاری خود را کاهش دهد تا تورم در ایالات متحده آمریکا کنترل شود. سرمایه‌گذاران همچنین از عدم اطمینان ژئوپلیتیک ناشی از جنگ در اوکراین که به افزایش تورم کمک کرده و قیمت کالاها را بالاتر برده، نگران هستند.

مونا ماهاجان، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در ادوارد جونز، گفت: با افزایش قیمت‌ها، سهام دفاعی نیز ممکن است تا حدی محافظ تورم باشد.

ماهاجان گفت: حتی در شرایط بحران نیز مصرف‌کنندگان مجبور خواهند بود لوازم اصلی مصرفی و مراقبت‌های بهداشتی خود را خریداری کنند و در عین حال قبوض آب و برق خود را بدون توجه به افزایش قیمت‌ها بپردازند.

Untitled-1

رشد سهام دفاعی تا چه زمانی ادامه‌دار می‌شود؟

البته همه سرمایه‌گذاران نسبت به چشم انداز اقتصادی بدبین نیستند و بسیاری بر این باورند که اقتصاد ایالات متحده می‌تواند قوی باقی بماند، هرچند شتاب رشد اقتصادی می‌تواند به سرعت به سایر حوزه‌های بازار تغییر کند. 

آرت هوگان، استراتژیست ارشد بازار در National Securities، احتمال رکود در سال جاری را 35 درصد می‌داند، هر چند معتقد است این موضوع نباید تبدیل به موضوع اصلی مورد بحث باشد. هوگان می‌گوید: با کاهش نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی قریب‌الوقوع، احتمالا حمایت از سهام دفاعی نیز کاهش خواهد یافت.

افزایش اقبال به سهام دفاعی باعث افزایش ارزش این بخش شده است. بر اساس گزارش Refinitiv Datastream، بخش خدمات آب و برق در حال حاضر با P/E حدود 22 معامله می‌شود که بالاترین سطح ثبت شده برای این بخش است؛ میانگین نرخ P/E این بخش در 5 ساله گذشته 18.3 بود. بخش کالاهای اساسی نیز با میانگین P/E حدود 11 معامله می‌شود.