به گزارش اکوایران، خوزه کارلوس مارتینز، مدیر اجرایی سابق فروش و استراتژی شرکت Vale، در خصوص احتمال رکوردشکنی مجدد بهای سنگ‌آهن در بازارهای جهانی با ادامه جنگ روسیه و اوکراین هشدار داد. تنش در اروپای شرقی به اوج‌گیری قیمتی اغلب کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی منجر شد؛ اگرچه این جنگ سیگنالی افزایشی برای بازار سنگ‌آهن نیز به همراه داشت اما این محصول از رالی صعود کامودیتی‌ها در هفته‌های اخیر جا مانده است. به گزارش نشریه پلتس هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین در اغلب روزهای هفته جاری در کانال 150 دلاری مورد معامله قرار گرفت که اگرچه این نرخ نسبت به بهای فروش آن در روزهای پایانی سال 2021 که تجریه سقوط به کانال 90 دلاری را داشت فاصله قابل توجهی دارد، اما نسبت به رکورد ثبت شده برای آن در سال گذشته میلادی که این محصول تا کانال 220 دلاری صعود قیمتی داشت فاصله قابل ملاحظه‌ای دارد.

حذف روسیه از بازارهای اروپا چه هزینه‌ای بر کشورهای واردکننده به همراه دارد؟

خوزه کارلوس مارتینز درخصوص نقش روسیه و اوکراین در بازار سنگ‌آهن جهانی گفت: این دو کشور جزو بازیگران اصلی این بازار به‌خصوص در کشورهای اروپایی هستند. جایگزینی روسیه با عرضه‌کننده‌ای دیگر نیاز به زمان زیادی دارد.

نقش روسیه در بازار انرژی دنیا نیز قابل توجه است. درآمد روسیه از صادرات نفت و گاز به بیش از یک میلیارد دلار در سال می‌رسد و کشورهای اروپایی مقصد اصلی صادرات انرژی روسیه هستند. قاره اروپا نزدیک به 40 درصد گاز طبیعی و 25 درصد نفت خود را از روسیه تامین می‌کند. در هشتم آوریل اتحادیه اروپا مجموعه جدیدی از تحریم علیه روسیه وضع کرد که شامل ممنوعیت واردات زغال سنگ از این کشور می‌شد. این در حالی بود که تخمین زده می‌شود میزان واردات زغال‌سنگ اروپا از روسیه در سال 2021 بالغ بر 48 میلیون و 700 هزار تن بوده است.

عبرت از تاریخ

خوزه کارلوس مارتینز در حال حاضر مدیریت شرکت مشاوره Neelix را برعهده دارد. وی برای تشریح حذف روسیه از بازارها به وقایع دهه 1990 اشاره می‌کند. در سال 1991، اتحاد جماهیر شوروی دومین کشور صنعتی جهان بود، هر چند این کشور اقتصادی کنترل شده داشت. نقش صنعت در اقتصاد اتحاد جماهیر شوروی بسیار زیاد بود. به این ترتیب زمانی که اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید، صنعت این کشور که صنعتی دولتی بود نیز سقوط کرد.

فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و سقوط صنعت این کشور باعث شد تا تمام مواد خام و مازاد انرژی تولیدی در این کشور به خارج از کشور صادر شود و کشورهای اروپایی نیز مقصد اصلی صادرات این مواد اولیه بودند. افزایش عرضه کامودیتی‌ها به بازار از سوی شوریو فروپاشیده باعث شد تا بازارهای کالایی جهانی با مازاد عرضه روبرو شوند که این موضوع سیگنالی کاهشی برای بازارها به همراه داشت. در این شرایط قیمت‌ها تنها زمانی متعادل شد که چین بعد از یک دهه به بازار وارد شد.

مارتینز اضافه کرد: در شرایط کنونی اتفاقی مشابه اما به شکل وارونه در حال اتفاق افتادن است. غرب نمی‌تواند در کوتاه مدت جایگزینی برای صادرات نفت و گاز روسیه پیدا کند. در عین حال روسیه همچنان یکی از صادرکنندگان اصلی نیکل، پالادیوم و آلومینیوم جهانی نیز هست.

حذف روسیه بدون جهش تورمی امکان‌پذیر نیست

به این ترتیب باید اذعان کرد که جایگزینی عرضه کامودیتی‌ها که پیش از این از روسیه وارد می‌شد نیاز به زمان دارد. در کنار موارد یاد شده تعهد به مسائل زیست محیطی و عوامل آب و هوایی بر چالش‌های کشورهای اروپایی در تامین کامودیتی‌ها می‌افزاید. محدودیت‌های زیست محیطی از سرعت اجرای پروژه‌های معدنکاری می‌کاهد، در این شرایط رکود تنها راه تعدیل در بازار خواهد بود.

مارتینز گفت: اگر روسیه به بازار بازنگردد، هیچ راهی برای پاسخگویی به تقاضا وجود ندارد. قیمت‌ها افزایش خواهند یافت، تورم جهانی افزایشی خواهد بود و بانک‌های جهانی برای کنترل تورم، نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهند.

در گزارش اخیر، وود مکنزی اعلام کرد که رشد اقتصادی جهانی احتمالا به دلیل جنگ روسیه و اوکراین به 2.5 درصد در سال 2022 حدود 2.5 درصد و در سال 2023 حدود 0.7 درصد کاهش پیدا می‌کند.