روند کاهش نرخ آلومینیوم در بازارهای جهانی در هفته جاری نیز ادامه یافت به نحوی که بهای فروش نقدی و تحویل فوری آلومینیوم در اولین روز از هفته جاری یعنی دوشنبه دهم ماه مارس به  3 هزار و 235 دلار به ازای هر تن رسید که این رقم کمترین نرخ فروش آن ظرف 3 هفته اخیر بود. استمرار قرنطینه‌های سختگیرانه در چین به منظور کنترل کرونا باعث شده تا تقاضا برای فلزات صنعتی در این کشور کند شده و این موضوع زمینه عقبگرد قیمتی این محصول را فراهم کند.

این فلز صنعتی در صنعت بسته‌بندی، ساخت‌وساز و تولید خودرو کاربرد اصلی دارد. محدودیت‌های کرونایی در چین با ضربه به فعایلت‌های صنعتی در این کشور باعث شده تا تقاضا برای آلومینیوم کاهش داشته باشد و بهای این فلز رو به کاهش بگذارد. اگر چه رقم فعلی فروش آلومینیوم در بازارهای جهانی با رکورد قیمتی ثبت شده برای آن در هفتم ماه مارس ( 3 هزار و 984 دلار به ازای هر تن) فاصله زیادی داشته و این محصول در این بازه زمانی افتی قابل ملاحظه را تجربه کرده، اما همچنان بهای آلومینیوم نسبت به شروع سال جدید رشدی 15 درصدی دارد.

افزایش هزینه انرژی حامی حفظ سطوح بالای قیمتی

افزایش بهای انرژی در دنیا متاثر از جنگ روسیه و اوکراین باعث افزایش هزینه تولید آلومینیوم در دنیا شده و این موضوع از حفظ سطوح بالای قیمتی این فلز حمایت می‌کند. در عین حال صعود نرخ انرژی در اروپا باعث شده تا واحدهای متعدد ذوب و پالایش آلومینیوم دست به توقف یا کاهش تولید زده و این موضوع نیز با کاهش عرضه از رشد قیمتی آلومینیوم در بازارهای جهانی حمایت کرده است.

در کنار موارد یاد شده روسیه تامین‌کننه حدود 6 درصد آلومینیوم جهانی است و وضع تحریم‌های سختگیرانه علیه این کشور به‌منظور توقف جنگ مبادلات تجاری با تولیدکنندگان آلومینیوم این کشور را دشوار کرده است.

عزم جدید چینی برای رشد تولید

اگرچه بروز قرنطینه در چین به کاهش تقاضا برای آلومنیوم منجر شده است، اما برخی سرمایه‌گذاران می‌گویند که احتمالا واحدهای ذوب و پالایش آلومینیوم در چین درصدد افزایش تولید برخواهند آمد. استرالیا ظرف روزهای گذشته خبر از ممنوعیت صادرات بوکسیت و آلومینا به روسیه داد. این موضوع می‌تواند فرصتی برای واحدهای ذوب و پالایش آلومینیوم در چین باشد تا مواد اولیه مصرفی خود را با نرخی کمتر خریداری کنند.  چین بزرگترین تولیدکننده فلز آلومینیوم در جهان است که حدود 58 درصد از عرضه جهانی را به خود اختصاص داده است.  

یائو ونو  Wenyu Yao تحلیلگر ING  در خصوص وضعیت بازار آلومینیوم در چین می‌گوید: چین برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در استان‌های جیلین و شانگهای که کارخانه‌های متعدد خودروسازی دارد قرنطینه سختگیرانه‌ای اعمال کرده است. این موضوع به کاهش تقاضا برای این فلز منجر شده است. این موضوع می‌تواند به افزایش موجودی آلومینیوم در انبار تولیدکنندگان این فلز منجر شده و فشار کاهشی به این فلز وارد کند.

حمایت‌هاث اقتصادی پکن حامی رشد تقاضا

بررسی روند اعطای وام و تسهیلات در چین بیانگر آن است که بانک‌های چین در ماه مارس 3.13 تریلیون یوان (492 میلیارد دلار) وام جدید داده‌اند که نسبت به فوریه به شدت افزایش داشته است. این وام‌ها با تحریک تقاضا می‌توانند از بازار کامودیتی‌ها و به خصوص فلزات اساسی حمایت کنند.

اگرچه شیوع کرونا در چین باعث شده تا از تقاضا برای فلز آلومینیوم در این کشور کاسته شود اما مجموع موجودی انبارهای بورس فلزات لندن و شانگهای کاهشی است و این موضوع می‌تواند از رشد قیمتی در این بازار در میان مدت حمایت کند.