به گزارش اکوایران بهای مس در معاملات فیزیکی و اتی بورس‌های کالایی دنیا در هفته منتهی به روز جمعه هشتم آوریل در مسیر کاهش نرخ قدم برداشت؛ با این وجود موسسه گلدمن پیش‌بینی می‌کند که در نیمه ابتدایی سال 2022 مس به رکورد تاریخی جدید قیمتی دست پیدا کند.

مس

دلایل رکوردشکنی قیمتی مس در ماه مه

قیمت فروش مس در معاملات تحویل فیزیکی و نقدی بورس فلزات لندن در روز هفتم ماه مارس به رکورد 10 هزار و 730 دلار به ازای هر تن رسید؛ این نرخ در حالی برای این فلز در این روز به ثبت رسید که مس در سال  2021 به 10 هزار و 724 دلار به ازای هر تن در ماه مه رسیده بود و به این تریتب فلز سرخ توانست در سومین ماه سال 2021 رکورد قیمتی جدیدی را به ثبت برساند.

کاهش موجودی مس در انبارهای بورسی دنیا و  تبعات جنگ روسیه و اوکراین از مهم‌‍ترین دلایل این اوج‌گیری قیمتی بود. در ادامه و به خصوص ظرف روزهای ابتدایی ماه آوریل مس از رکورد قیمتی خود فاصله گرفت به نحوی که فلز در روز پنج‌شنبه هفتم آوریل تا 10 هزار و 292 دلار به‌ازای هر تن عقب‌نشینی قیمتی داشت. این عقب‌نشینی قیمتی به دلایل مختلفی از جمله کاهش تقاضا از سوی چین با توجه به قرنطینه‌های اعمالی در این کشور به دلیل شیوع سویه امیکرون و شدت گرفتن سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره و تاثیر آن بر تورم جهانی رقم خورد.

 کسری عرضه ادامه‌دار می‌شود

در حالی که بهای هر تن مس در محدوده 10 هزار و 300 دلار نوسان نرخ دارد که رقمی قابل توجه برای این فلز تلقی می‌شود موسسه گلدمن نسبت به صعود جدید فلز سرخ در سال جاری میلادی هشدار می‌دهد. این موسسه موجودی پایین مس را مهم‌ترین دلیل صعود نرخ مس در سال 2022 عنوان می‌کند.

در ماه فوریه نیز موسسه گلدمن پیش‌بینی صعود قیمتی مس به دلیل کاهش موجودی این فلز را کرده بود. اما در هفته اخیر موسسه گلدمن از چرخش بنیادی شدید در وضعیت مس خبر دارد. این موسسه می‌گوید در یک دهه گذشته همواره در این فصل از سال مس با افزایش عرضه نسبت به تقاضا رو به رو می‌شد اما این مرتبه چنین وضعیتی حاصل شده است.

ظرف ماه‌های گذشته موسسات بین‌المللی برآورد می‌کردند که کسری کاتد مس در سال جاری به حدود 200 هزار تن برسد؛ اما به تازگی این رقم تقریبا 2 برابر شده و کسری مورد انتظار برای کاتد مس در سال 2022 حدود 374 هزار تن پیش‌بینی شده است. همچنین تحلیلگران جهانی بر این باورند که کسری این فلز در 2 سال آینده به میزان قابل توجهی افزایش داشته باشد.

در چنین شرایطی که کسری عرضه نسبت به تقاضا در بازار مس ادامه‌دار است، موسسه گلدمن می‌گوید: رشد قیمت در این بازار اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در این شرایط برای تحریک عرضه باید به سراغ بازیافت بیشتر ضایعات مسی و روش‌هایی برای کاهش تقاضا در این بازار رفت.

موسسه گلدمن پیش‌بینی قیمتی خود از آینده مس در بازارهای جهانی را تغییر داده و برآورد می‌کند که فلز مس در سال جاری میلادی در نیمه ابتدایی سال 2022 به رکورد قیمتی 13 هزار دلار به ازای هر تن برسد.

تثبیت بهای مس در محدوده 10 هزار دلاری ظرف هفته‌های اخیر باعث می‌شود که موج جدید از سرمایه‌گذاران به بخش اکتشاف، استخراج و پالایش این فلز وارد شده و این موضوع می‌تواند در بلند مدت عرضه این فلز را تضمین کند.