به گزارش اکوایران بورس فلزات لندن به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بازارهای کالایی دنیا تصمیم گرفت تا در بحبوحه اثرگذاری جنگ روسیه و اوکراین بر بازارهای کالا محدودیت تغییر 15 درصدی قیمت را بر روی معاملات تحویل فیزیکی فلزات اجرایی کند.

با حمله روسیه به اوکراین، با توجه به سهم این دو کشور در تامین کامودیتی‌ها در دنیا و با توجه به تحریم‌های اخذ شده علیه روسیه از سوی کشورهای غربی بهای اغلب کالاهای پایه رشد قابل توجهی داشت. سهم این دو کشور تولید و عرضه جهانی انرژی، فلزات پایه و محصولات کشاورزی و محدودیت در عرضه و افزایش هزینه تولید با آغاز جنگ مهم‌ترین دلیل این رشدهای قیمتی بود.

نیکل از جمله فلزاتی بود که ظرف هفته‌های اخیر صعودی کم نظیر را تجربه کرد. این فلز تنها ظرف یک روز با افزایش بیش از 50 درصدی قیمت روبرو شد. این موضوع باعث شد تا مسئولان بورس فلزات لندن بخشی از معاملات نیکل را ابطال کنند و فروش این محصول را برای بازه چند روزه متوقف کرده تا آرامش به معاملات این بخش بازگردد.

پیشگیری از نوسانی غیرقابل کنترل

ظرف روزهای اخیر احتمال شدت گرفتن تحریم علیه روسیه از سوی کشورهای اروپایی مطرح شده که عملیاتی شدن آن می‌تواند نوسان در بازارهای کالایی را شدت ببخشد. در این شرایط بورس فلزات لندن برای کنترل نوسانات بیش از حد قیمتی تصمیم گرفته تا محدودیت 15 درصدی نرخ را بر روی تمامی معاملات وضع کند. بورس فلزات لندن اعلام کرد که این محدودیت‌های روزانه قیمت بر روی تمامی معاملات تحویل فیزیکی فلزات وضع می‌شود.