به گزارش اکوایران، جنگ روسیه و اوکراین زمینه صعود قیمت غلات در بازارهای جهانی را رقم زده است. در این میان گندم به‌عنوان ماده غذایی استراتژیک که روسیه و اوکراین سهمی به‌سزا در تامین آن بر عهده دارند رشد قیمتی قابل توجهی را تجربه کرده به نحوی که رکوردهای تاریخی قیمت این محصول شکسته شده است. رشد نرخ غلات به گندم بسنده نداشته و بهای سایر غلات نیز با بروز این جنگ صعودی قابل ملاحظه داشته است. ذرت از جمله غلات درشت دانه‌ای است که ظرف هفته‌های اخیر صعود قابل ملاحظه قیمتی را تجربه کرده است.

بهای هر بوشل ذرت در معاملات آتی شیکاگو در روزهای ابتدایی آوریل 2022 به 7.4 دلار به ازای هر بوشل رسید که این سطوح قیمتی بیشترین نرخ معامله آن پس از ماه مه سال گذشته میلادی است. به این ترتیب اگرچه ذرت همانند گندم با رکوردشکنی قیمتی روبرو نشده اما بهای این محصول در اوج یک سال اخیر قرار دارد و در عین حال اغلب پیش‌بینی‌ها احتمال رشد بیشتر نرخ این محصول را مطرح می‌کنند.  

کاهش سطح زیرکشت ذرت

کشاورزان آمریکایی قصد دارند در بحبوحه افزایش قیمت کود، به سراغ کشت سویا بروند که کشت آن نسبت به ذرت نیاز به کود کمتری دارد. گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا از احتمال کاهش حدود 4 درصدی سطح زیر کشت ذرت در این کشور در سال 2022 حکایت دارد به نحوی که سطح زیرکشت ذرت در ایالات متحده آمریکا به 89.49 میلیون هکتار خواهد رسید.

افت عرضه با جنگ در اروپای شرقی

روسیه و اوکراین در مجموع عرضه جهانی حدود 20 درصد ذرت دنیا را در اختیار دارند. جنگ روسیه و اوکراین احتمال کمبود ذرت را به شکل جدی مطرح کرده است. از زمان حمله روسیه به اوکراین، اوکراین حمل و نقل تجاری در بنادر خود را به حالت تعلیق درآورده است. روسیه نیز به دلیل وضع تحریم‌های اقتصادی و تجاری از سوی دولت‌های غربی صادرات غلات خود را متوقف کرده است. کاهش عرضه ذرت از سوی این دو کشور سیگنالی مهم و موثر بر کمبود عرضه نسبت به تقاضای ذرت است.