به گزارش اکو ایران، شاخص کل بورس که در سال جدید قله 1.4 میلیون واحد را پس از مدت ها پس گرفت، در روز چهارم کاری هفته کاهش 4 هزار و 442 واحد را تجربه کرد و شاخص کل بورس در نقطه یک میلیون و 414 هزار و 231 واحد ایستاد. البته شاخص ها ناهماهنگ بودند و شاخص هم وزن بورس برعکس شاخص کل بورس، با افزایش 2 هزار و 482 واحد افزایش در نقطه 362 هزار و 921 واحد ایستاد.

بررسی روند شاخص ها نشان داد که بیشتر سهم های شاخص ساز مسیر کاهشی را دنبال کردند که فولاد (فولاد مبارکه)، شتران (الایش نفت تهران)، فملی (صنایع ملی مس ایران)، خودرو (ایران خودرو) و کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) از سهم هایی بودند که با بیشترین کاهش ارزش بازار مواجه شدند. البته برخی از شاخص‌سازها هم مثبت بودند که همین مانع از ریزش بیشتر شاخص کل بورس شد که می‌توان به شستا (سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و جم (پتروشیمی جم) اشاره کرد.

در فرابورس برخلاف بورس، شاخص کل همچنان مسیر رشد را ادامه داد و شاخص کل فرابورس با 293 واحد افزایش در نقطه 19 هزار و 53 واحد ایستاد. البته شاوان (پالایش نفت لاوان) جزء سهم هایی بود که با بیشترین کاهش ارزش بازار مواجه شد. این در حالی بود که آریا (پتروشیمی آریاساسول)، بپاس (بیمه پاسارگاد)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، صبا (سرمایه گذاری صبا تامین)، شگویا (پتروشیمی تندگیان) و دماوند (تولید نیروی برق دماوند) جزء سهم هایی بودند که بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص داشتند.

ارزش معاملات بازار سهام امروز 71 هزار و 693 میلیارد ریال بود که سهم ارزش معاملات خرد 55 هزار و 752 میلیارد ریال برآورد شد. تراز پول حقیقی ها در بازار سهام 3 هزار و 97 میلیارد ریال و در صندوق های با درآمد ثابت یک هزار و 148 میلیارد ریال بود. سرانه خرید و فروش حقیقی ها (موزون) نیز سرانه خرید؛ 313 میلیون ریال در برابر سرانه فروش؛ 291 میلیون ریال بود.

البته در معاملات امروز دتوزیع  (توزیع داروپخش) و سمگا (گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی) جزو سهم هایی بودند که امروز شاهد ورود پول حقیقی ها به بازار سهام بودند. این در حالی بود که سهم های پالایشی همچون شتران (پالایش نفت تهران)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و پالایش (صندوق پالایشی یکم) امروز را با خروجی پول حقیقی ها همراه بودند. دو سهم فولاد (فولاد مبارکه) و خساپا (گروه خودرویی سایپا) نیز شاهد بیشترین خروجی پول حقیقی ها بودند.

بررسی روند خروجی پول حقیقی ها نشان داد که اگر چه ورودی پول ها در اوایل بازار جهت صعودی داشت اما در ادامه با نوسان، نزولی شد؛ به طوریکه تا پایان بازار این مسیر تداوم داشت اما نکته با وجود تعدیل کوتاه، در اخرین دقایق دوباره سیر نزولی به خود گرفت.

برخلاف حقیقی ها، در سهم های خودرو (ایران خودرو)، دانا (بیمه دانا)، شستا (سرمایه گذاری تامین اجتماعی)، شتران (پالایش نفت تهران) و کسرا (سرامیک صنعتی اردکان) با بیشترین مالکیت حقوقی ها در بورس همراه بود. در سهم های خگستر (سر.ایران خودرو)، تشاهد (سر.شاهد) و خساپا (سایپا) نیز شاهد بیشترین کاهش مالکیت حقوقی ها در بورس بودیم.

شمارش نمادهای کل بازار با تغییرات قیمت آخرین ها نشان داد که در معاملات امروز 156 نماد بالای 2.5 درصد افزایش قیمت و 91 نماد نیز بیش از 2.5 درصد کاهش قیمت داشتند.