به گزارش اکوایران، در معاملات روز سه‌شنبه، نهم فروردین 1401، شاخص کل بورس تهران با کاهش 4 هزار و 407 واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و 414 هزار و 244 واحد رسید. 

اما شاخص هم وزن بورس با رشد 2 هزار و 481 واحدی در سطح 362 هزار و 921 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 293 واحد بالا آمد و در سطح 19 هزار و 52 واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 404 نماد رشد قیمت داشتند و 254 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 61 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 39 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

خروج پول حقیقی

امروز پس از 5 روز کاری متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 284 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به نماد سهام خساپا (شرکت سایپا) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 46 میلیارد تومان بود. پس از خساپا، نمادهای شتران (شرکت پالایش نفت تهران) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

نمادهای پیشران بازار

نمادهای «شستا»، «جم» و «وتجارت» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نمادهای «فولاد»، «شتران» و «فملی» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «بپاس» و «زاگرس» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «شاوان»، «تجلی» و «شرانل» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و خودرو و خگستر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، کرمان و تجلی پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

امروز قیمت سهام تمام نمادهای گروه «مواد و محصولات دارویی» افزایش یافت و این گروه سبزترین گروه‌ بازار در روز سه‌شنبه بودند.

رشد ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 182 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 557 میلیارد تومان بود که 8 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 36 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 591 میلیارد تومان رسید که 78 درصد از معاملات کل بازار را شامل می‌شود.

مازاد تقاضا در پایان معاملات

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 52 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 28 درصد افت کرد و در رقم 596 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز سه‌شنبه با مازاد تقاضای 544 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) با صف‌ خرید 160 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ورنا، نمادهای وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) و وپارس (بانک پارسیان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد خودرو (شرکت ایران خودرو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 39 میلیارد تومانی داشت. پس از خودرو، نمادهای خبهمن (شرکت خودروسازی بهمن) و شاوان (شرکت پالایش نفت لاوان) بیشترین صف فروش داشتند.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس