به گزارش اکوایران، نرخ سنگ‌آهن معیار پلتس (عیار 62 درصد تحویل بنادر شمالی چین) در روز ابتدایی هفته جاری به 152 دلار و 40 سنت صعود کرد. این افزایش نرخ در حالی در بازار سنگ‌آهن چین رقم خورد که دولت پکن بر محدودیت‌های قرنطینه‌ای به‌منظور کنترل شیوع ویروس کرونا افزوده در برخی از استان‌های این کشور افزوده و این موضوع سیگنالی منفی برای بازارهای کالایی به همراه داشته است. با این وجود همچنان تجار نسبت به خرید سنگ‌آهن در روز ابتدایی هفته جاری تمایل دارند.

افزایش کارمزد برای مقابله با خریدهای سفته‌بازان

در شرایطی که نرخ سنگ‌آهن در بازارهای چین تمایل به رشد قیمتی دارد، بر قوانین کنترل‌کننده نرخ این محصول در بازارهای داخلی این کشور افزوده می‌شود. روز دوشنبه 28 ماه مارس بورس کالای دالیان در بیانیه‌ای از افزایش کارمزد معامله قرارداد سنگ‌آهن برای تحویل در ماه سپتامبر و مه خبر داد. دولت پکن ظرف ماه‌های گذشته درصدد مقابله با سفته‌بازی در بازار سنگ‌آهن به‌منظور جلوگیری از رشد قیمتی در این بازار برآمده است. در این شرایط افزایش کارمزد معاملات سنگ‌آهن از 12 به 15 درصد مانعی جدید برای مقابله با خریدهای با هدف سفته‌بازی در این بازار است.

افزایش موجودی در بنادر

موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین برخلاف یک ماه گذشته، این هفته افزایشی بود. موجودی سنگ‌آهن در 47 بندر چین در 28 مارس به بیش از 160 میلیون تن رسید. در مجموع میزان موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین نسبت به میزان موجودی در زمان مشابه ظرف 2 سال قبل افزایشی است که این موضوع سیگنالی در جهت مقابله با صعود نرخ در این بازار تلقی می‌شود.

قرنطینه شانگهای چه سیگنالی برای تجار آهن خواهد داشت؟

دولت چین برای کنترل امیکرون در این کشور درصدد برآمده تا شانگهای را قرنطینه کند. شانگهای بزرگترین شهر چین است که موقعیت بندری آن باعث شده تا تبدیل به قطب مبادلات تجاری چین با دنیا بدل شود. شیوع گسترده ویروس امکیرون در چین باعث شده تا مسئولان این شهر تصمیم بگیرند به مدت 5 روز از روز 28 ماه مارس نیمه شرقی این شهر قرنطینه کنند. در ادامه نیز بخش غربی به این قرنطینه اضافه می‌شود. در حالی چینی‌ها چنین تصمیمات سختگیرانه‌ای را مجدد اجرایی می‌کنند که بخش قابل توجهی از کشورهای دنیا تمامی محدودیت‌های کرونایی را لغو کرده‌اند. این وضعیت مشابه زمانی است که در ابتدای همه‌گیری کرونا چین دست به قرنطینه‌های سختگیرانه زد.

وضع قرنطینه‌های سختگیرانه با اثرگذاری بر نظام عرضه و تقاضا می‌تواند بر روند قیمتی کامودیتی‌ها اثرگذار شود. یک روی سکه قرنطینه اختلال در عرضه است که زمینه رشد قیمت را فراهم می‌کند اما روی دیگر آن تضعیف تقاضا است که سیگنالی منفی برای کامودیتی‌ها به همراه دارد. در سال 2020 و 2021 اثرگذاری هر دو وضعیت بر بازارهای کالایی دیده شد. شیوع کرونا در وهله اول زمینه عقبگرد قیمتی به دلیل افت تقاضا و در ادامه رشد نرخ با اختلال در عرضه را به همراه داشت.