به گزارش اکوایران، بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده در روز جمعه 25 مارس جهش کرد و شاخص اوراق بهادار 10 ساله به بالاترین حد در سه سال اخیر رسید. به گزارش رویترز در این روز بازدهی اوراق خزانه‌داری 10 ساله به 2.492 درصد رسید که بیشترین نرخ پس از ماه مه 2019 بود که بازده این اوراق بع 2.5 درصد رسیده بود. افزایش نرخ بازدهی اوراق و تلاش فدرال رزرو برای کنترل تورم که با سیاست‌های انقباضی همراه است جرقه‌ای از فرو رفتن اقتصاد آمریکا به فاز رکودی را می‌تواند به همراه داشته باشد.

این هفته جروم پاول، رئیس فدرال رزرو خبراز مبارزه جدی‌ با تورم بالا در ایالات متحده آمریکا داد و گفت: که بانک مرکزی باید به سرعت برای مبارزه با تورم بالا حرکت کند؛ این گفته احتمال افزایش 50 واحدی نرخ بهره برای ماه مه را افزایش داد. در این شرایط سرمایه‌گذاران در حال ارزیابی این هستند که تصمیمات فدرال رزور برای کنترل تورم برای ماه مه چه میزان تهاجمی خواهد بود.

شرکت‌های فناوری متضررین افزایش نرخ اوراق قرضه

در هفته منتهی به 25 مارس، نزدک و S&P500 به ترتیب 2 درصد و 1.8 درصد افزایش ارزش داشتند و شاخص داوجونز نیز با رشد 0.3 درصدی روبرو شد.

کیت بوکانان، مدیر پورتفولیوی در Globalt Investments در آتلانتا، گفت: در حال حاضر بازار سهام ایالات متحده در محیطی با نرخ بالاتر از ارزش، قیمت‌گذاری می‌شود. وی افزود: در شرایط کنونی سهام گروه‌های بانکی بهترین عملکرد را در بازار سرمایه دارند اما فشار بیشتری بر روی سهام گروه‌های پرریسک وجود دارد.

 افزایش نرخ بازده به نفع بانک‌ها است اما نرخ‌های بالاتر بازدهی اوراق می‌تواند سیگنالی منفی برای برای سهام بخش فناوری که ارزش سهام آن به شدت به جریان‌های نقدی آتی وابسته است، داشته باشد.

استیو دسانکتیس، استراتژیست سهام با سرمایه کوچک و متوسط ​​در Jefferies در نیویورک، گفت: در حال حاضر بازار سهام ایالات متحده واقعا کلان محور شده است؛ در این شرایط اتفاقات کلان اقتصادی تاثیری بیشتر نسبت به عملکرد مالی شرکت‌ها در بازار دارد.