به گزارش اکوایران شرکت فولادسازی آرسلورمیتال ArcelorMittal به‌عنوان بزرگترین فولادساز اروپایی، استفاده از مواد اولیه روسی را در زنجیره تامین خود حذف کرد.

دولت‌ها و شرکت‌ها در سراسر اروپا در تلاش هستند تا وابستگی خود به روسیه را کاهش دهند که این موضوع به رشد قیمت انرژی و کالاها می‌انجامد. روسیه تامین کننده اصلی سنگ‌آهن و زغال سنگ برای کوره‌های بلند فولادسازی در منطقه اروپا است و بنابراین آرسلورمیتال برای توقف واردات مواد اولیه از روسیه نیاز به 3 هفته زمان و برنامه‌ریزی داشته است.

سهم روسیه در تامین مواد اولیه آرسلورمیتال

این فولادساز اعلام کرد: حدود یک پنجم زغال سنگ مورد نیاز در واحدهای فولادی این شرکت مستقر در اروپا از مبدا روسیه تامین می‌شده است.  همچنین طبق گزارش سالانه این شرکت، عمده سنگ آهن مصرفی در این فولادساز پیش از این از شرکت روسی Metalloinvest  متعلق به آلیشر عثمانوف خریداری کرده که در حال حاضر این میلیارد روسی تحریم شده است.

گیرت ون پولوورد، مدیر اجرایی آرسلورمیتال در مصاحبه ای از خنت در بلژیک گفت: این شرکت برای تامین مواد اولیه مصرفی در 3 ماهه دوم سال مشکلی ندارد؛ اما باید برای 3 ماهه سوم سال بر سهم خرید خود از مواد اولیه از منابع غیر روسی اضافه کند. الیبته این موضوع مساله بزرگی نسیت چرا که این شرکت فولادساز امکان تامین مواد اولیه مصرفی خود بدون تکیه بر مواد اولیه روسی را دارد.

تغییر جریان مواد خام در دنیا با تحریم روسیه از سوی غربی‌ها

به گفته ون پولوورد، جنگ در اوکراین جریان جهانی مواد خام را تغییر خواهد داد. در عرض چند ماه، روسیه به جای صادرات زغال سنگ به اروپا به تامین بازار چین روی می‌آورد و چینی‌ها نیز از میزان خرید زغال‌سنگ مورد نیاز خود از استرالیا می‌کاهند.

ون پولوورد گفت: روس‌ها همیشه فرصت‌طلب بوده‌اند؛ بنابراین تعادل مجدد در جهان به وجود می‌آید.

پس از اقدام اتحادیه اروپا برای محدود کردن واردات فولاد از روسیه به کشورهای این منطقه، بهای فولاد در اروپا به رکورد جدید قیمتی رسیده است. در عین حال این جنگ با افزایش نرخ انرژی باعث شده تا برخی فولادسازان روسی مجبور به کاهش تولید فولاد شوند که این موضوع نیز حامی رشد قیمتی در این بازار است.

حذف روسیه از زنجیره تامین فولاد اروپا به سادگی میسر نمی‌شود

شرکت فولادساز ArcelorMittal  دارای ذخایر معدنی از زغال‌سنگ و سنگ‌آهن در نقاط مختلف دنیا است و این مضوع نیز باعث شده تا تحریم مواد اولیه روس‌ها برای این شرکت راحت باشد. اما قضیه برای سایر فولادسازان اروپایی به این سادگی نیست. حذف روسیه از زنجیره تامین مواد اولیه می‌تواند برای برخی فولادسازان اروپایی چالش‌برانگیز باشد. به گفته Van Poelvoorde، حدود نیمی از زغال سنگ مصرف شده توسط صنعت فولاد اروپا از روسیه تامین می شود.

جنگ در اروپای شرقی،  فولادسازی سبز را هدف می‌گیرد

اتحادیه اروپا در حال بحث در مورد استقراض گسترده برای تامین مالی پروژه‌های در حوزه انرژی است که به کاهش وابستگی این بلوک به گاز روسیه کمک می‌کند. در این شرایط هدف کاهش انتشار آلاینده‌های کربنی بر چالش دولت‌های اروپایی در تامین انرژی بدون وابستگی به روسیه می‌افزاید.

دولت‌های اروپایی ظرف سال‌های اخیر فولادسازان این منطقه را ملزم به حرکت به سمت فولاد سبز کرده‌‌اند. فولاد سبز یعنی فولادی که در مسیر تولید آن حداقل میزان کربن تولید می‌شود حرکت کرده‌اند. تحقق این هدف در صورتی محقق می‌شود که انرژی مورد نیاز این فولادسازان نیز از منابع تجدیدپذیر تامین شده باشد.

ون پولوورد گفت که استفاده از هیدروژن در فولادسازی در کارخانه ArcelorMittal در گنت که سالانه 3.6 درصد کل فولاد اتحادیه اروپا را تولید می‌کند به چهار گیگاوات ظرفیت انرژی نیاز دارد که این رقم این معادل حدود یک ششم کل انرژی تجدیدپذیر تولیدی فعلی در بلژیک است.

وی افزود: اتحادیه اروپا  و کشورهای عضو باید از اعداد و ارقام میزان انرژی تجدیدپذیر برای تولید فولاد سبز آگاهی داشته باشند و سپس در خصوص وضع قوانین تصمیم‌گیری کنند. میزان انرژی تجدیدپذیر مورد نیاز برای تولید فولاد سبز بسیار عظیم است.