به گزارش اکوایران، در معاملات روز شنبه، بیست و هشتم اسفند 1400، شاخص کل بورس تهران با رشد 22 هزار و 230 واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و 367 هزار و 248 واحد رسید. این بیشترین رشد شاخص از 15 اسفند ماه به این سو است.

 شاخص هم وزن بورس نیز با رشد 5 هزار و 472 واحدی در سطح 348 هزار و 270 واحدی ایستاد. شاخص هم وزن بیشترین رشد در 33 روز کاری اخیر از 9 بهمن ماه به این سو را ثبت کرد.

همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 176 واحد بالا آمد و در سطح 18 هزار و 380 واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 524 نماد رشد قیمت داشتند و 114 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 82 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 17 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

افزایش ورود پول حقیقی

امروز برای دومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 290 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. 

در معاملات روز شنبه بیشترین ورود پول حقیقی به نماد سهام وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 44 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و خودرو (شرکت ایران خودرو) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

بورس

نمادهای پیشران بازار سهام

نمادهای «فولاد»، «فملی» و «شستا» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای «ومعادن»، «غبشهر» و «فپنتا» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «صبا»، «بپاس» و «آریا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «تجلی»، «مفاخر» و «پخش» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شپنا و شتران در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای تجلی، فزر و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

گروه‌های سبز بازار

روز شنبه قیمت سهام اغلب نمادهای بازار افزایش یافت اما 4 گروه یکپارچه سبز بودند. تمامی نمادهای گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات»، «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی»، «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» و «مخابرات» افزایش قیمت داشتند و این 4 گروه سبزترین گروه‌های بازار بودند. 

رونق معاملات خُرد سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 567 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 569 میلیارد تومان بود که 9 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 12 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 466 میلیارد تومان رسید که 53 درصد از معاملات کل بازار را شامل می‌شود. 

مازاد تقاضا در پایان معاملات

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز چهارشنبه 99 درصد کاهش یافت و 370 میلیون تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 1526 درصد رشد کرد و در رقم 748 میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز شنبه با مازاد تقاضای 747 میلیارد تومانی بسته شد. 

امروز نماد ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) با صف‌ خرید 129 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ورنا، نمادهای خساپا (شرکت سایپا) و وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) بیشترین صف خرید را داشتند. 

امروز دو نماد صف فروش داشتند. غپآذر (شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی) و مفاخر (شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی) صف فروش داشتند.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس